Ładowanie Wydarzenia
26
listopad
sobota

“Armide” / Jean-Baptiste Lully

26 listopada 2022 @ 19:00 - 21:00
  • To wydarzenie minęło.

 

XI Festiwal Oper Barokowych

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Jean Baptiste Lully

Armide

Tragedia muzyczna w pięciu aktach w oryginalnej francuskiej wersji językowej.

Kompozytor | Jean-Baptiste Lully
Libretto | Philippe Quinault
Premiera | 5 listopada 2017 r.

Czas trwania: 2 h
I akt – 45 min.
Przerwa – 15 min.
II akt – 60 min.

REALIZATORZY:

Reżyseria i choreografia | Deda Cristina Colonna
Kierownictwo muzyczne | Benjamin Bayl
Scenografia i reżyseria światła | Francesco Vitali

OBSADA:

Armide | Tosca Rousseau
Renaud | Aleksander Rewiński
Phénice | Sylwia Krzysiek
Sidonie | Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska
Hidraot | Jarosław Bręk
Aronte/Ubaldo | Remigiusz Łukomski
La Haine | Łukasz Klimczak
Artemidor / Rycerz Duński | Bartosz Nowak

Tancerze
Sławomir Greś, Noah Hellwig, Valerie Lauer, Alberto Arcos, Aleksandra Pawluczuk, Robert Le Nuz

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego |Krzysztof Kusiel-Moroz

Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Asystent ds. choreografii | Karin Modigh
Asystent ds. reżyserii | Veronica Bolognani
II scenograf | Katarzyna Gabrat-Szymańska
Konsultacje językowe | Dorota Całek

Dyrygent
Benjamin Bayl


Liczne nagrody oraz telewizyjna realizacja przyciągająca przed ekrany rekordową publiczność, to dowód, że mamy do czynienia z inscenizacją niezwykłą. „Armide Jeana-Baptiste Lully’ego została zrealizowana przy współpracy Tygodnia Muzyki Dawnej w Innsbrucku, Muzycznego Festiwalu Sanssouci w Poczdamie oraz Centrum Muzyki Barokowej w Wersalu. Okazał się jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu artystycznego 2017/2018 na operowej mapie nie tylko Polski, lecz również Europy.

Jeśli mierzyć sukces liczbą laurów, które wręcz obsypały „Armide”, to można wręcz mówić o fenomenie. Na pierwszy plan wysuwa się nagroda im. Giuseppe Di Stefano, często nazywana „Operowym Oscarem”, wręczona Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd i Warszawskiej Operze Kameralnej w Taorminie na Sycylii. Równie znamienne są tytuły „Olśnienia Roku 2017” przyznawane przez krytyków teatralnych, które trafiły do kreującej tytułową rolę Marceliny Beucher oraz Dedy Cristiny Colonny za najlepszą choreografię.

Inscenizacja opery „Armide w Warszawskiej Operze Kameralnej była polską prapremierą. Miała miejsce 5 listopada 2017 roku, dokładnie 332 lata po pierwotnym wystawieniu na dworze Ludwika XIV. Wyjątkowości tej inscenizacji dodaje fakt, że została ona utrzymana w duchu i stylu pierwotnej prezentacji, co zauważył Piotr Krzyżanowski (austriaart.pl):

Inscenizacja arcydzieła francuskiego baroku jest identyczna, jak ta z XVII wieku. To dziś rzadkość. Współcześni reżyserzy operowi próbują, czasem na siłę, uwspółcześnić dawne dramatyczne dzieła muzyczne. Raz im to wychodzi, raz nie. Rzadko zaś mamy do czynienia z rzeczywistą rekonstrukcją, a nie tak modną dziś dekonstrukcją dzieła. Tym razem w Warszawskiej Operze Kameralnej postawiono na wierność interpretacyjną, zarówno muzyczną, jak i sceniczną. A wszystko dzięki światowej sławie choreografowi i znawczyni muzyki barokowej Dedy Cristiny Colonny. To ona wraz ze scenografem i kostiumografem Francesco Vitalim przeniosła nas w dworski świat Ludwika XIV.

***

Spektakl został zarejestrowany i wyemitowany przez TVP Kultura. Obejrzała go rekordowa liczba telewidzów, nigdy dotąd tak liczna w wypadku transmisji spektakli operowych.

W podobnym entuzjastycznym tonie były wszystkie popremierowe recenzje, w których na specjalną uwagę zasługuje iście naukowa analiza Michaela Morana oraz publikacja na łamach prestiżowego „Opera Magazine”.

We wszystkich popremierowych echach na pierwszy plan wysuwa się powszechnie odnotowany fakt, że spektakl został wystawiony z akompaniamentem Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, co sprawiło, że melomani usłyszeli frazy Lully’ego takimi, jak słyszał je kompozytor i jemu współcześni. To, że warszawscy kameraliści są jedynym zespołem operowym posiadającym etatowy zespół instrumentów dawnych, pozycjonuje WOK w ścisłej, światowej elicie wykonawstwa w duchu epoki Baroku.

Historia Armidy i Renauda reprezentuje sentymentalną podróż, życiowe kryzysy, w których te dwie epickie postacie doświadczają wewnętrznych sprzeczności. Doświadczając tego, co można powszechnie rozumieć jako życiowy błąd, uczą się czegoś o sobie, odkrywają nieznane dotąd uczucia i godzą się z ich ideałami. Doświadczenie miłości jest tym, co ostatecznie nadaje im ludzki status.
Deda Cristina Colonna, reżyser i choreograf

Tak jak w przypadku teatru barokowego, gdzie intencją jego twórców było zadziwianie i oczarowywanie widzów poprzez sztuczki i mechanizmy sceniczne, w naszej Armidzie scena nabiera kształtu poprzez magię, także przez wykorzystanie efektów multimedialnych. Magiczny świat Armidy, wraz ze wszystkimi towarzyszącymi jej postaciami, materializuje się w teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej i jawi się naszym oczom, jako narastające crescendo. Przy adaptacji, którą realizowaliśmy dla potrzeb Warszawskiej Opery Kameralnej z wielką przyjemnością, myśleliśmy o oddaniu hołdu miastu Warszawa, wykorzystując w wizualizacjach detale Pałacu Łazienkowskiego, rozbudowane w niektórych elementach, takich jak Pałac Armidy, wokół którego dzieje się ta historia. Aby zrozumieć nasz wybór stylistyczny, ważne jest rozumienie subtelnego związku pomiędzy tym, co robiło wrażenie na widzach w XVII wieku w wizji dzieła muzycznego, a tym, co mogłoby być zadziwiające dzisiaj. Punk styczny znajduje się dokładnie pośród nam współczesnych i opiera się na decyzji użycia klasycznych mechanizmów teatru barokowego wraz ze współczesną technologią multimedialną.
Francesco Vitali, scenograf i reżyser światła

Z wielką przyjemnością, stworzyliśmy wraz z muzykami Warszawskiej Opery Kameralnej “Armide”, fantastyczne i rzadko wykonywane dzieło Lully’ego. Myślę, że dla wszystkich zaangażowanych w jej przygotowanie, bardzo specyficzny i niepowtarzalny styl francuskiego baroku, był odkrywczą i oświecającą podróżą. Jestem bardzo zadowolony z efektu osiągniętego przez cały nasz zespół. Co uderza mnie w tej niezwykłej muzyce, to fakt, ile ona ma lat! W 1686 roku Bach i Händel mieli zaledwie rok, Rameau trzy lata, a Telemann pięć, jednak później wszyscy podążyli śladami wielkiego mistrza Lully’ego, ulubionego kompozytora Ludwika XIV – Króla Słońce. To rzadka przyjemność, słuchać tej muzyki wykonywanej poza Francją, w dodatku na tak wysokim poziomie i w tak wyjątkowym miejscu, jak teatr Warszawskiej Opery Kameralnej.
Benjamin Bayl, dyrygent

 

WOK_5972
WOK_5976
WOK_5652
WOK_5690
WOK_6018
WOK_5986
WOK_5909
WOK_5829
WOK_5824
WOK_5664
WOK_5674
WOK_6005
WOK_5790
WOK_5683
WOK_5740
WOK_5863
WOK_5942
WOK_5851
WOK_5963
WOK_5818
WOK_5859
WOK_5888
WOK_5920
WOK_5782
WOK_6021
WOK_6022
WOK_6033
WOK_6070
WOK_6071
WOK_6176
WOK_6050
WOK_6128
WOK_6171
WOK_6182
WOK_6143
WOK_6110
WOK_6268
WOK_6404
WOK_6133
WOK_6192
WOK_6238
WOK_6352
WOK_6318
WOK_6302
WOK_6383
WOK_6223
WOK_6218
WOK_6330
WOK_6760
WOK_6454
WOK_6786
WOK_6774
WOK_6763
WOK_6455
WOK_6745
WOK_6438
WOK_6450
WOK_6722
WOK_6697
WOK_6739
WOK_6604
WOK_6544
WOK_6731
WOK_6523
WOK_6709
WOK_6715
WOK_6504
WOK_6537
WOK_6459
WOK_6424
WOK_6466
WOK_6755
WOK_6893
WOK_6900
WOK_6911
WOK_6903
WOK_6868
WOK_6916
WOK_6963
WOK_6922
WOK_6918
WOK_6816
WOK_6825
WOK_6886
WOK_6875
WOK_6805
WOK_6951
WOK_6810
WOK_6945
WOK_6821
WOK_6833
WOK_6937
WOK_6852
WOK_6796
WOK_6881
previous arrow
next arrow
WOK_5972
WOK_5976
WOK_5652
WOK_5690
WOK_6018
WOK_5986
WOK_5909
WOK_5829
WOK_5824
WOK_5664
WOK_5674
WOK_6005
WOK_5790
WOK_5683
WOK_5740
WOK_5863
WOK_5942
WOK_5851
WOK_5963
WOK_5818
WOK_5859
WOK_5888
WOK_5920
WOK_5782
WOK_6021
WOK_6022
WOK_6033
WOK_6070
WOK_6071
WOK_6176
WOK_6050
WOK_6128
WOK_6171
WOK_6182
WOK_6143
WOK_6110
WOK_6268
WOK_6404
WOK_6133
WOK_6192
WOK_6238
WOK_6352
WOK_6318
WOK_6302
WOK_6383
WOK_6223
WOK_6218
WOK_6330
WOK_6760
WOK_6454
WOK_6786
WOK_6774
WOK_6763
WOK_6455
WOK_6745
WOK_6438
WOK_6450
WOK_6722
WOK_6697
WOK_6739
WOK_6604
WOK_6544
WOK_6731
WOK_6523
WOK_6709
WOK_6715
WOK_6504
WOK_6537
WOK_6459
WOK_6424
WOK_6466
WOK_6755
WOK_6893
WOK_6900
WOK_6911
WOK_6903
WOK_6868
WOK_6916
WOK_6963
WOK_6922
WOK_6918
WOK_6816
WOK_6825
WOK_6886
WOK_6875
WOK_6805
WOK_6951
WOK_6810
WOK_6945
WOK_6821
WOK_6833
WOK_6937
WOK_6852
WOK_6796
WOK_6881
previous arrow
next arrow
Shadow

Szczegóły
Data 26 listopada 2022
Czas 19:00 - 21:00
Miejsce wydarzenia
Teatr WOK
Adres: al. Solidarności 76 b
Warszawa, 00-145

+ Google Map