PARTNER WYDARZENIA
Mozart Night vol. 2
Gala Finałowa 31. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Tomasz Cyz – reżyseria
Katarzyna Łuszczyk – reżyseria światła
Monika Stolarska – video
Sebastian Piotrowicz – choreografia
Natalia Jóźwiak – asystent choreografa
Alicja Węgorzewska, Jerzy Snakowski – prowadzenie
Występują:
Joanna Freszel – sopran
Ruslana Koval – sopran
Magda Krysztoforska-Beucher – sopran
Natalia Rubiś – sopran
Ewa Majcherczyk – sopran
Roksana Wardenga – mezzosopran
Jan Jakub Monowid – kontratenor
Krystian Krzeszowiak – tenor
Damian Wilma – baryton
Remigiusz Łukomski – bas
Artur Janda – bas
Dariusz Machej – bas
Muzycy Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel- Moroz
Weronika Bartold, Paulina Lasota, Sylwia Gola, Zuzanna Lit, Magdalena Różańska, Natalia Lange,
Marta Maria Wiśniewska, Karolina Bruchnicka, Anna Bieżyńska, Emma Giegżno
Marcin Sompoliński – dyrygent
W programie:
Wolfgang Amadeusz Mozart
Così fan tutte
Uwertura
Kwintet „Di scrivermi ogni giorno”
Trio „Soave sia il vento”
Duet „Prenderò quel brunettino”
Czarodziejski Flet
Aria „Dies Bildnis is bezaubernd schön”
Chór „O Isis und Osiris”
Aria „O zittre nicht”
„Marsch der Priester”
„Ach, ich fühl’s”
Duet „Pa – pa – pa”
Aria „Der Hölle Rache…”
Don Giovanni
Canzonetta „Deh vieni alla finestra”
Aria „Or sai chi l’onore”
Duet „La ci darem la mano”
Tercet „Protegga il giusto cielo”
Aria „Fin ch’han dal vino”
Kwartet „Notte e giorno faticar”
Aria „Dalla sua pace”
Aria „Non mi dir”
Wesele Figara
Chór “Ricevete, o padroncina”
Aria „Dove sono i biei momenti”
Arietta „Voi che sapete”
Marsz z finału III aktu
Fantazja d-moll KV 397
FINALE „Don Giovanni, a cenar teco”
Zapraszamy Państwa na Galę Mozart Night, niezwykły spektakl gdzie Don Giovanni może zaśpiewać do Fiordiligi, Idomeneo spotyka Królową Nocy, to magia. Magia, która za chwilę udzieli się Państwu.
Dwuczęściowe show mozartowskie, w którym – jak w szekspirowskim Śnie nocy letniej – mylą się kochankowie, pojawiają się niezapowiedziani goście, dochodzi do zaskakujących qui pro quo. Podstawą fabularną jest Così fan tutte, ale w trakcie tej przedziwnej i przepięknej nocy usłyszymy także wyimki z Don Giovanniego, Wesela Figara oraz Czarodziejskiego fletu.
Nasi młodzi bohaterowie doświadczą przygód, zamiany ról, niespodziewanych połączeń, podmiany partnerów, które – być może – tylko ta noc może wytłumaczyć i wyjaśnić. A wszystko po to, by powrócić do siebie: być może mądrzejsi, bardziej doświadczeni, czulsi.
***
Gale z lubianymi ariami, duetami, ansamblami często pojawiają się jako specjalne wydarzenia operowe. Nie wszyscy za nimi przepadają, ale Gala Mozart Night była inna. Tomasz Cyz, jej reżyser i scenarzysta, ułożył z fragmentów różnych oper Mozarta nową historię. Postacie z Così fan tutte spotykają się z bohaterami Wesela Figara, Don Giovanniego i Czarodziejskiego fletu, a śpiewane przez nich arie nabierają nowych znaczeń. Coś w rodzaju osiemnastowiecznej opery pasticcio. Śpiewacy występują w kostiumach. Scenografię tworzą zmieniające się w każdym utworze projekcje. Chętnie używane w dzisiejszych teatrach projekcje dla małych scen są dobrodziejstwem. Umiejętnie stosowane mogą olśniewać. …
Alina Ert-Eberdt
Kluczem do połączenia wszystkich dzieł wydają się miłosne wątki, które przewijają się w czterech Mozartowskich operach: „Così fan tutte”, „Don Giovannim”, „Weselu Figara” oraz „Czarodziejskim flecie”. Miłości te są jednak różnorodne. W dziełach Mozarta pojawiają przewrotne romanse, wielkie miłości, romantyczne relacje i dziecinne miłostki.
… Jak połączyć kilka dzieł wiedeńskiego klasyka i nie ująć im zbyt wiele? Oczywiście, że rezygnacja z niektórych aspektów jest konieczna, jeżeli twórca chce wysunąć pewien wątek do przodu. Trzeba jednak pamiętać, co i sama WOK zaznacza, że choć wszystkie dzieła dotykają miłości, są niezwykle różne. Żartobliwe „Così fan tutte” spotka się z nie aż tak komicznym „Don Giovannim” czy nieco tajemniczym „Czarodziejskim fletem”.
Wojciech Gabriel Pietrow, Presto