Gala Finałowa
33. Festiwalu Mozartowskiego
Teatr Polski w Warszawie
Mozart Night vol. 4
MOZART / SALIERI
Katarzyna Drelich – sopran
Ruby Hughes – sopran
Dorota Szczepańska – sopran
Justyna Rapacz – mezzosopran
Piotr Buszewski – tenor
Mariusz Godlewski – baryton
Łukasz Klimczak – baryton
Jasin Rammal-Rykała – bas
fragmenty Amadeusza Petera Schaffera, tłum. Maciej Stroiński:
Jędrzej Hycnar (Mozart), Jerzy Radziwiłowicz (Salieri)
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent
Adam Banaszak
Scenografia i kostiumy – Katarzyna Gabrat Szymańska
Choreografia – Anna Hop
Realizacja video – Monika Stolarska
Współpraca – Piotr Bontron
Reżyseria światła – Michał Drozd
Współpraca – Monika Stolarska
Koncepcja i Reżyseria
Tomasz Cyz
Prowadzący – Alicja Węgorzewska i Jerzy Snakowski
Mozart i Salieri? Od dawna związek tych dwóch kompozytorów rozpala wyobraźnię twórców – w XIX wieku choćby w postaci tragedii Puszkina, a następnie opery Rimskiego-Korsakowa, w wieku XX w postaci dramatu Petera Shaffera, a następnie filmu Miloša Formana. Ile w tym wszystkim prawdy, ile legendy, ile konfabulacji?
My chcemy przysłuchać się muzyce. Chcemy zderzyć ze sobą: uwerturę Mozarta (Uprowadzenie z seraju) i uwerturę Salieriego (Axur), sceny zespołowe i taneczne (początek opery Falstaff Salieriego oraz finał I aktu Don Giovanniego Mozarta), arie („Sorte pettegola, meco la vuoi” Falstaffa i „Fin ch’han dal vino” Don Giovanniego oraz „Ah, lo sento…” Europy i „Der Hölle Rahe” Królowej Nocy), duety czy tercety („Soave sia il vento” z Così fan tutte Mozarta oraz „Cari oggetti del mio core” z opery Prima la musica e poi le parole Salieriego), wreszcie finały (Axur, Wesele Figara, Don Giovanni). Przecież najważniejsza jest muzyka – w najlepszym wykonaniu – dla najwspanialszej festiwalowej publiczności.