Loading Events
11
styczeń
sobota

Kolędy z MACV

11 stycznia @ 19:00 - 20:00
  • This event has passed.

 

Zamek Królewski w Warszawie

 

Kolędy z MACV w aranżacjach Krzysztofa Herdzina

 

Aranżacje i opracowanie muzyczne | Krzysztof Herdzin

Gabriela Legun | sopran

Natalia Rubiś | sopran

Krystian Adam Krzeszowiak | tenor

 

Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)

Dyrygent | Krzysztof Herdzin

 

 

 

Program koncertu

 

Anioł pasterzom mówił, Antonio Vivaldi – Cztery pory roku / Jesień, cz. I

Bóg się rodzi, Georg Friedrich Händel – Muzyka na wodzie / Suita D-dur / Alla Hornpipe

Jezus malusieńki, Henry Purcell – Dydona i Eneasz / Lament Dydony

Gdy się Chrystus rodzi, Jan Sebastian Bach – III Koncert Brandenburski, cz. I

Mizerna cicha, Antonio Vivaldi – Cztery pory roku / Jesień, cz. II

Oj, malusieńki, Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert na klarnet A-dur, cz. II

Gdy śliczna Panna, Jan Sebastian Bach – Aria na strunie G

W żłobie leży, Antonio Vivaldi – Koncert na mandolinę, cz. I

Lulajże Jezuniu, Georg Friedrich Händel – Rinaldo / Lascia ch’io pianga

Przybieżeli do Betlejem, Georg Friedrich Händel – Mesjasz / For unto us a Child is born

Hej, w dzień narodzenia, Wolfgang Amadeusz Mozart – Serenada nr 1 D-dur / Minuetto

Triumfy Króla Niebieskiego, Marc-Antoine Charpentier – Te Deum / Preludium

 

 

 

Polskie kolędy i pastorałki wydają mi się najpiękniejsze na świecie. W USA królują rozrywkowe Christmas Songs, w innych krajach europejskich w tradycji bożonarodzeniowej wykonuje się ludowe pastorałki, jak i popularne kompozycje: Adeste Fideles, Joy to The World, Deck The Halls, O Tannenbaum, czy najsławniejszą Cichą Noc, powstałą w Austrii. A jednak to właśnie polskie opowiastki o Świętej Rodzinie, niektóre liryczne i melancholijne, inne uroczyste i pełne patosu, jeszcze inne krotochwilne i żartobliwe – są szczególnym skarbem kultury i naszej tradycji, lśniącym na tle innych, świątecznych propozycji ze świata. Cudowne harmonie, wpadające w ucho melodie, mnóstwo kontrastów, wśród których obok siebie pojawia się zarówno muzyka góralska, polonezy, mazury, marsze, kołysanki – są niezwykle wdzięcznym materiałem do opracowania dla kreatywnych kompozytorów i aranżerów.

Nie ma chyba stylu muzycznego, który nie pojawił się wśród aranżacji naszych kolęd i pastorałek. Od kilkudziesięciu lat, co roku pojawiają się coraz to oryginalniejsze wersje, ukazujące te przepiękne utwory w zupełnie nowym świetle. Są kolędy na ludowo, na jazzowo, rockowo, popowo, reagge, wspaniale rozpisane na olbrzymie składy symfoniczne w idiomie muzyki poważnej, a nawet współczesnej (doskonałe, choć bardzo wyrafinowane i zreharmonizowane kolędy Witolda Lutosławskiego).

Przygotowując kolędy dla orkiestry MACV postawiłem sobie cel, który okazał się dla mnie wielkim wyzwaniem. Frapującym, inspirującym i bardzo satysfakcjonującym. Postanowiłem bowiem każdy utwór oprzeć na znanym i rozpoznawalnym utworze z okresu baroku i klasycyzmu. Orkiestra Instrumentów Dawnych ma to do siebie, że czuje się komfortowo w określonej konwencji. To niższy strój (430 Hz), inne instrumenty, inna artykulacja, inna rytmika i określona interpretacja, zgodna z kanonem sprzed kilkuset lat. Spędziłem setki godzin słuchając muzyki Purcella, Bacha, Händla, Vivaldiego i Mozarta, aby odnaleźć wśród tych genialnych kompozycji fragmenty „pasujące” do harmonii i rytmiki wybranych przeze mnie kolęd. Decydując się na wykorzystanie muzyki największych kompozytorów z historii, spróbowałem w naturalny sposób połączyć ją z utworami świątecznymi z zupełnie z innego świata. Czasem oparłem się na progresji harmonicznej, innym razem na charakterystycznej melodii lub nietypowej fakturze orkiestry. W efekcie, stworzyłem 12 aranżacji kolęd, gdzie każda staje się wariacją na temat kompozycji sprzed wieków. Pozwoliło nam to wykreować kształt dźwiękowy niezwykle naturalny dla barokowej orkiestry, pozwalający jej na pozostanie w swoim świecie, z drugiej zaś strony zaskakujący elementami stylistycznymi zupełnie obcymi dla tamtych czasów, jak rozszerzona harmonia, rozwiązania typowe dla muzyki filmowej.

Nie sposób nie wspomnieć o solistach, którzy wykazali się wprost niebywałą wyobraźnią i kunsztem wokalny, odnajdując się w tym zupełnie nowym świecie muzycznym, bez precedensu w polskiej tradycji śpiewania kolęd. Gabriela Legun i Andrzej Lampert nadali tym utworom zupełnie nowy wymiar, kreując nowe, zaskakujące interpretacje.

Oddając w Państwa ręce tę nietypową wersję kolęd mam nadzieję, że odnajdą w nich Państwo wszystko to, co w muzyce najpiękniejsze. Prawdziwe emocje i prawdę.

Krzysztof Herdzin

https://vod.tvp.pl/programy,88/koncerty-swiateczne-odcinki,275753/odcinek-87,S03E87,1004695

Szczegóły
Data 11 stycznia
Czas 19:00 - 20:00
Venue
Zamek Królewski w Warszawie
Adres: Pl. Zamkowy 4
Warszawa, 00-277

+ Google Map