Warszawska Opera Kameralna rozpoczyna cykl koncertów w przepięknych wnętrzach Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Każda część będzie dedykowana innemu cenionemu kompozytorowi.
Zapraszamy w każdą niedzielę września o godz. 17.00.
20 września czeka na Państwa spotkanie z twórczością dwóch wielkich kompozytorów: Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta.
W koncercie wystąpią muzycy orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense w składzie:
Paweł Książkiewicz (flet)
Grzegorz Lalek (I skrzypce)
Ewa Chmielewska (II skrzypce)
Magdalena Kuźmińska-Hartung (altówka)
Anna Cierpisz (wiolonczela)
W programie koncertu:
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791):
Kwartet Fletowy C- dur KV 285 b
Allegro
Andantino
oraz
Kwartet Fletowy D- dur KV 285
Allegro
Adagio
Rondeau
Józef Haydn (1732-1809) Symfonia D – dur „Londyńska” w opracowaniu J. P. Salomona
Adagio. Allegro
Andante
Menuetto. Allegro
Allegro spiritoso
Zarówno Wolfgang Amadeusz Mozart, jak i Józef Haydn należą (wraz z L. van Beethovenem) do tzw. klasyków wiedeńskich, czyli grupy trzech najwybitniejszych przedstawicieli klasycyzmu w muzyce, działających na przełomie XVIII i XIX wieku w Wiedniu: J. Haydn (od 1790 r.), W. A. Mozart (od 1781 r.) i L. van Beethoven (od 1792 r.). Najstarszy z nich – Józef Haydn wywarł ogromny wpływ na twórczość pozostałych dwóch, ze szczególnym uwzględnieniem młodego Mozarta, o którym zresztą wypowiadał się w samych superlatywach. Do historii przeszedł cytat z jednego z listów Haydna adresowany do Ernesta Rotha:
GDYBYM MÓGŁ UZMYSŁOWIĆ WSZYSTKIM PRZYJACIOŁOM MUZYKI, A ZWŁASZCZA WŁADCOM, NIEZRÓWNANĄ WIELKOŚĆ SZTUKI MOZARTA, JEJ GŁĘBIĘ, POTĘGĘ UCZUCIA I WYJĄTKOWOŚĆ JEJ ZAMYSŁU MUZYCZNEGO, TAK JAK JA JE ODCZUWAM I ROZUMIEM, NARODY BIŁYBY SIĘ O PRZYWILEJ POSIADANIA TAKIEGO SKARBU U SIEBIE.
Twórców łączyła serdeczna przyjaźń, którą okazywali sobie poprzez wspólne muzykowanie oraz dedykowanie sobie nawzajem licznych utworów kameralnych.
Postać Johanna Petera Salomona, która pojawia się w tytule koncertu, jest niezwykle ważna zwłaszcza dla Józefa Haydna, którego wspaniała twórczość przez wiele lat znana była jedynie w wąskim kręgu dworskim węgierskiej rodziny arystokratycznej Esterházych. Na zaproszenie wybitnego skrzypka i jeszcze bardziej utalentowanego impresaria, J.P. Salomona, Haydn wybrał się na koncerty do Londynu; koncerty te organizowane w Hanover Square Rooms cieszyły się wielkim uznaniem a w 1791 r. Uniwersytet w Oksfordzie uhonorował Haydna tytułem doctora honoris causa w dziedzinie muzyki. Pobyt Haydna w Londynie to pasmo wielkich artystycznych sukcesów wiekowego już „Papy Haydna”.
Koncerty kameralne w wykonaniu muzyków MACV to możliwość poznania bardzo szerokiego spektrum repertuarowego, od renesansowej polifonii zaczynając a na muzyce dojrzałego romantyzmu, kończąc. Jest to też niepowtarzalna okazja, aby lepiej poznać indywidualne umiejętności poszczególnych muzyków grających na co dzień w jednej z wiodących polskich orkiestr instrumentów historycznych: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
Samo pojęcie muzyka kameralna jest niezwykle szerokie. Nazwa pochodzi z włoskiego: da camera czyli „do komnaty, pokoju” i początkowo określano nią muzykę wykonywaną w pomieszczeniach prywatnych. Ze względu na swój intymny charakter muzykę kameralną określa się mianem „muzyki przyjaciół”. Przez ponad 100 lat kameralistyka była grana głównie przez muzyków amatorów w ich domach, a nawet dziś, gdy kameralistyka przeniosła się z domu do sali koncertowej, wielu muzyków, amatorów i profesjonalistów, nadal uprawia kameralistykę dla przyjemności. Granie muzyki kameralnej wymaga specjalnych umiejętności, zarówno muzycznych, jak i towarzyskich, różniących się od umiejętności niezbędnych do gry solowej czy symfonicznej.
W cyklu Koncerty Kameralne w Wilanowie usłyszymy między innymi mistrzów renesansowej polifonii, sonaty barokowe, klasyczne tria i kwartety, zarówno smyczkowe, jak i przeznaczone na instrumenty dęte oraz divertimenta i koncerty komponowane dla bardziej rozbudowanych zespołów. Podczas wybranych koncertów usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne mistrzów XVII i XVIII-wieku.