Warszawska Opera Kameralna rozpoczyna cykl koncertów w przepięknych wnętrzach Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Każda część będzie dedykowana innemu cenionemu kompozytorowi. Zapraszamy w wybrane niedziele o godz. 17.00 i czwartki o godz. 19.00.
W programie:
Johann Christian Bach – Kwartet No 1, W.60
Joseph Haydn – Kwartet smyczkowy op. 20 nr 4
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet obojowy F-dur, K370
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet waltorniowy, K407
w wykonaniu muzyków orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense:
Jan Hutek/Patrycja Leśnik-Hutek – obój
Mateusz Cendlak – róg naturalny
Agata Habera – skrzypce
Karolina Habało – skrzypce/altówka
Anna Wieczorek – altówka
Katarzyna Cichoń – wiolonczela
Wartość i znaczenie kwartetów smyczkowych kompozytorów takich, jak Haydna i Mozarta w historii muzyki jest powszechnie znana. Natomiast ilość wykonywanych współcześnie kwartetów z solowymi instrumentami dętymi jest niewspółmiernie mała do ich ilości i popularności w 2 poł. XVIII wieku. Ten gatunek zastąpił właściwie barokową sonatę na instrumenty dęte. W czasach Mozarta, jeśli chodzi o gatunki kameralne, to obok Harmoniemusik, właśnie w kwartetach najczęściej można było usłyszeć instrumenty dęte. W takich utworach oboje, klarnety, flety czy rogi zastępują głosy pierwszych skrzypiec i pełnią rolę instrumentów prowadzących. Choć znamy tylko jeden kwartet obojowy Mozarta, to wcześniej i później utworów tego typu powstawało i wykonywano naprawdę wiele. Także kwintet na róg skrzypce, 2 altówki i wiolonczelę jest arcydziełem muzyki kameralnej, gdzie rola rogu naturalnego jest wirtuozowska.
Koncerty kameralne w wykonaniu muzyków MACV to możliwość poznania bardzo szerokiego spektrum repertuarowego, od renesansowej polifonii zaczynając a na muzyce dojrzałego romantyzmu, kończąc. Jest to też niepowtarzalna okazja, aby lepiej poznać indywidualne umiejętności poszczególnych muzyków grających na co dzień w jednej z wiodących polskich orkiestr instrumentów historycznych: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
Samo pojęcie muzyka kameralna jest niezwykle szerokie. Nazwa pochodzi z włoskiego: da camera czyli „do komnaty, pokoju” i początkowo określano nią muzykę wykonywaną w pomieszczeniach prywatnych. Ze względu na swój intymny charakter muzykę kameralną określa się mianem „muzyki przyjaciół”. Przez ponad 100 lat kameralistyka była grana głównie przez muzyków amatorów w ich domach, a nawet dziś, gdy kameralistyka przeniosła się z domu do sali koncertowej, wielu muzyków, amatorów i profesjonalistów, nadal uprawia kameralistykę dla przyjemności. Granie muzyki kameralnej wymaga specjalnych umiejętności, zarówno muzycznych, jak i towarzyskich, różniących się od umiejętności niezbędnych do gry solowej czy symfonicznej.
W cyklu Koncerty Kameralne w Wilanowie usłyszymy między innymi mistrzów renesansowej polifonii, sonaty barokowe, klasyczne tria i kwartety, zarówno smyczkowe, jak i przeznaczone na instrumenty dęte oraz divertimenta i koncerty komponowane dla bardziej rozbudowanych zespołów. Podczas wybranych koncertów usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne mistrzów XVII i XVIII-wieku.