Leszek Możdżer i MACV
Basen Artystyczny WOK przy ul. Marii Konopnickiej 6
3, 4, 5 września 2021
Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych. To pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym. Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej. Ostrogi zdobył w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny. We wczesnych latach działalności muzycznej był również członkiem kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. W roku 1992 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla obfitego deszczu nagród, jakie miały spaść na niego przez następne lata. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii ‘Fortepian’ i został też wielokrotnie uznany Muzykiem Roku.
Leszek Możdżer nagrywał płyty z najwybitniejszymi polskimi muzykami jazzowymi: Tomaszem Stańką (Pożegnanie z Marią), Januszem Muniakiem (One And Four), Michałem Urbaniakiem (Live In Holy City), Piotrem Wojtasikiem (Lonely City i Quest z Billym Harperem oraz Hope z Dave’em Liebmanem), Adamem Pierończykiem (Live In Sofia i 19-9-1999), Henrykiem Miśkiewiczem (Ja nie chcę spać), Anną Marią Jopek (m.in. Bosa, Barefoot, Upojenie, Farat). Nagrywał też ze Zbigniewem Preisnerem (m.in. przy Requiem dla mojego przyjaciela oraz 10 łatwych utworach na fortepian). Od lat współpracuje również z mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem (nagrania dla wytwórni 20th Century Fox oraz Mira Max)– wliczając w to nagranie nagrodzonej Oscarem muzyki do Finding Neverland.
Możdżer koncertował i nagrywał też z międzynarodowymi gwiazdami takimi jak: David Friesen, Pat Metheny, Arthur Blythe, Buster Williams, Billy Harper, Joe Lovano, Archi Shepp, David Liebman, Charles Fox, Lester Bowie, David Gilmour, Marcus Miller, John Scofield, Steve Swallow, Eddi Daniels, Tan Dun. Pianista najpełniej odnajduje się w projektach solowych i autorskiego trio z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco.
Od roku 2011 Leszek Możdżer jest Dyrektorem artystycznym plenerowego festiwalu muzycznego nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu – Enter Music Festival
Orkiestra Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV). Pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej został założony przez Stefana Sutkowskiego w 1957 roku. Jego członkowie postawili sobie wówczas za cel popularyzację nowo odkrytych zabytków muzyki polskiej. W 1961 roku muzycy ci stali się członkami-założycielami Warszawskiej Opery Kameralnej. Zespół operowy rozrastał się, jego repertuar wzbogacały dzieła muzyki klasycznej i późniejszej, Collegium zaś kultywowało i doskonaliło praktykę wykonawstwa muzyki dawnej.
Muzycy zespołu studiowali i doskonalili swoje umiejętności u najlepszych w Europie specjalistów w zakresie gry na instrumentach historycznych, uczestniczą też w licznych międzynarodowych projektach koncertowych i nagraniowych. Wspólna praca z najznamienitszymi zespołami wyspecjalizowanymi w wykonawstwie muzyki dawnej, daje muzykom tworzącym dziś MACV, okazję do bezpośredniego kontaktu z najnowszymi tendencjami w tej dziedzinie.
Od wczesnych lat dziewięćdziesiątych kierownictwo artystyczne sprawował klawesynista Władysław Kłosiewicz, po nim natomiast klawesynistka Lilianna Stawarz (od 2012 roku) oraz słynny austriacki dyrygent Friedrich Haider (sezon 2017/2018). Od września 2018 roku kierownictwo artystyczne MACV zostało powierzone dyrygentowi, Marcinowi Sompolińskiemu. Od 1 września nowym Kierownikiem Muzycznym orkiestry został Stefan Plewniak.
Z zespołem współpracowali znani twórcy, jak: Benjamin Bayl, Paul Esswood, José Maria Florêncio, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Andrzej Jagodziński, Wieland Kuijken, Jean-Claude Malgoire, Leszek Możdżer, Zbigniew Pilch, Stefan Plewniak, Hubert Rutkowski, Jana Semerádová, Piotr Sułkowski, Marco Vitale, Marek Toporowski i Kuba Wnuk.
Repertuar sceniczny zespołu obejmuje między innymi: pierwszą w historii operę Euridice Jacopo Periego (1600 r.), wszystkie zachowane opery Claudia Monteverdiego: Orfeo, L’incoronazione di Poppea, Ritorno d’Ulisse in patria; opery angielskie Venus and Adonis Johna Blowa i Dido and Aeneas Henry’ego Purcella; francuskie opery Alceste i Armide Jean-Baptiste Lully’ego, Pigmalion Jeana-Philippa Rameau oraz opery późnobarokowe: Tetide in Sciro Alessandro Scarlattiego, Zenobia Johanna Adolfa Hassego, Imeneo, Giulio Cesare, Ariodante i Rinaldo Georga Friedricha Händla.
Opery Wolfganga Amadeusza Mozarta stanowią szczególną pozycję repertuarową orkiestry MACV i są to przede wszystkim: Don Giovanni, Cosi fan tutte, La Clemenza di Tito, Die Zauberflöte, Le Nozze di Figaro, Idomeneo oraz mniejsze tytuły takie, jak: Apollo et Hyacinthus czy Bastien et Bastienne. MACV wykonuje także muzykę wczesnego romantyzmu, posiadając w swoim programie między innymi: Halkę Stanisława Moniuszki oraz dwa słynne tytuły operowe Gioacchino Rossiniego: La Cenerentola i Le barbier de Seville.
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense odbyło szereg tournée zagranicznych i uczestniczyło w prestiżowych festiwalach międzynarodowych, spotykając się zawsze z gorącym przyjęciem ze strony krytyki i publiczności. W dyskografii zespołu na uwagę zasługują: 6 tytułów operowych, kilkanaście płyt z dziełami kompozytorów polskiego baroku, a także komplet koncertów fortepianowych Mozarta z rosyjską pianistką Vivianą Sofronitzki.
Gościnnie wystąpi Patrycja Betley.
Muliti-perkusjonistka, flecistka, pedagog, arteterapeutka, nauczycielka gordonowska.
Występuje z Karoliną Cichą, Kayah & Transoriental Orchestra, współtworzy Same Suki oraz perkusyjne trio Shaphol. Przez blisko dwie dekady współpracowała z wieloma zespołami oraz artystami: G. Turnauem, J. Steczkowską, Z. Hoffmanem, T. Woźniakiem, M. Raduli, S. Soyka, Zakopower, M. Pomianowską, Orkiestrą kameralną Aukso, Orkiestrą filharmonii augsubrgskiej itd.
Jest endorserką irlandzkich bębnów bodhrán – Metolef drums, polskich bębnów cajón – AwCajon. Udziela się jako muzyk w warszawskich teatrach. Ponad dwudziestoletnie doświadczenie na scenie muzycznej sprawiło, że Patrycja ma na swoim koncie mnóstwo koncertów zarówno w kraju, jak i zagranicą.Jest również dyplomowaną arteterapeutką. Ukończyła również kurs gordonowski I stopnia “Improwizuję czyli audiuję” organizowany przez Fundację Kreatywnej Edukacji, dzięki której prowadzi zajęcia umuzykalniające dla niemowląt i małych dzieci zgodnie z teorią uczenia się muzyki amerykańskiego muzyka jazzowego i pedagoga Edwina Eliasa Gordona.
Prowadzi autorskie spotkania pt. ”Instrumentem po mapie”, prowadzi warsztaty, lekcje nauki gry na instrumentach perkusyjnych, irlandzkim flecie Tin Whistle, zajęcia umuzykalniające, muzykoterapię. Szerokie spektrum muzycznych fascynacji oraz współpraca z zespołami z różnych nurtów czyni z Patrycji również muzyka sesyjnego, na stałe współpracującego z prestiżowym, wiedeńskim studiem nagraniowym Euro Acoustics oraz wieloma muzykami polskimi i zagranicznymi.
Dyrygent
Marcin Sompoliński
Skrzypce I
Grzegorz Lalek – koncertmistrz
Maria Papuzińska-Uss, Natalia Moszumańska, Ewa Chmielewska, Klaudia Matlak
Skrzypce II
Anna Jóźwiak-Kłosiewicz – lider
Marcin Sochan, Magdalena Kuźmińska-Hartung, Agata Habera, Mateusz Małecki
Altówki
Marcin Stefaniuk – lider
Karolina Habało, Anna Stankiewicz
Wiolonczele
Jakub Kościukiewicz – koncertmistrz
Aleksandra Rybak-Żymła, Karolina Szewczykowska / Justyna Rekść-Raubo
Kontrabasy
Stanisław Smołka – lider
Paweł Muzyka
Flety
Karolina Zych, Paweł Książkiewicz
Oboje
Jan Hutek, Rafael G. Przybyła
Klarnet
Giulia Zannin, Robert Michalski
Rogi
Mateusz Cendlak, Anna Baran
Trąbki
Jacek Brzózka, Ostap Popovych
Puzony
Piotr Wawreniuk, Michał Kiljan, Robert Krajewski
GOŚCINNIE:
Perkusja
Patrycja Betley