Emisja na antenie Drugiego Programu Polskiego Radia — 28 grudnia godz. 20.00
Claudio Monteverdi
L’Orfeo
Wersja koncertowa
Libretto
Alessandro Striggio
Kierownictwo muzyczne
Adam Banaszak
OBSADA
La Musica (Prologo) | Agata Zubel
Orfeo | Krystian Adam Krzeszowiak
Euridice | Dorota Szczepańska
Messaggiera | Aleksandra Szmyd
Speranza, Ninfa | Joanna Motulewicz
Caronte, Plutone, Spirito | Artur Janda
Proserpina| Urszula Kryger
Pastore I, Eco | Rafał Tomkiewicz
Pastore II, Spirito II, Apollo | Zbigniew Malak
Pastore III, Spirito III | Aleksander Kunach
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego | Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)
Dyrygent | Adam Banaszak
Orfeusz. Arcydzieło Claudia Monteverdiego, które otwiera historię opery.
Retransmisja koncertu Warszawskiej Opery Kameralnej ze Studia Koncertowego Polskiego Radia. Plejada solistów, Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej, Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV. Całością dyryguje Adam Banaszak.
Bez tego tytułu trudno wyobrazić sobie repertuar teatru operowego skoncentrowanego na muzyce dawnej. Opera o mitycznym pierwszym śpiewaku, opera będąca symbolem narodzin nowego gatunku muzycznego w XVII wieku, opera stanowiąca o jego jakości i tożsamości.
Akcja Orfeusza umieszczona jest w pasterskim krajobrazie (I, II i V akt) i w krainie zmarłych (III i IV); a całość otwiera śpiew Muzyki. W pierwszym akcie pasterze świętują wesele Orfeusza i Eurydyki. W drugim szczęście śpiewaka przerywa wiadomość o śmierci ukochanej. W trzecim prowadzony przez Nadzieję Orfeusz dociera do bram Hadesu i usypia (!) śpiewem Charona. W czwartym Pluton, za namową Prozerpiny, oddaje Orfeuszowi Eurydykę, stawiając brzemienny w skutkach warunek. I ostatni akt: Orfeusz chwali śpiewem ukochaną, wyrzeka się wszelkiej miłości, ale „niebieski ojciec” Apollo wzywa go do umiarkowania i zabiera z sobą, by z nieboskłonu przyglądał się Eurydyce.