XII Festiwal Oper Barokowych
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Claudio Monteverdi
L’Orfeo
Wersja koncertowa
Libretto
Alessandro Striggio
Kierownictwo muzyczne
Adam Banaszak
OBSADA
La Musica (Prologo) | Agata Zubel
Orfeo | Krystian Adam Krzeszowiak
Euridice | Dorota Szczepańska
Messaggiera | Aleksandra Szmyd
Speranza, Ninfa | Joanna Motulewicz
Caronte, Plutone, Spirito | Artur Janda
Proserpina| Urszula Kryger
Pastore I, Eco | Rafał Tomkiewicz
Pastore II, Spirito II, Apollo | Zbigniew Malak
Pastore III, Spirito III | Aleksander Kunach
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Krzysztof Kusiel – Moroz – Kierownik Zespołu Wokalnego
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)
Dyrygent
Adam Banaszak
Premiera L’Orfeo Monteverdiego odbyła się 14 lutego 1607 w pałacu książęcym w Mantui. W samym XVII wieku powstało jeszcze około dwudziestu „orfickich” oper, nie tylko we Włoszech. Podobnie w następnym stuleciu; najsłynniejsze jest oczywiście dzieło Christopha Willibalda Glucka (1767, Wiedeń; 1774, Paryż).
Akcja L’Orfeo umieszczona jest w pasterskim krajobrazie (I, II i V akt) lub w krainie zmarłych (III i IV); całość otwiera śpiew Muzyki. W pierwszym akcie pasterze świętują wesele Orfeusza i Eurydyki. W drugim szczęście śpiewaka przerywa wiadomość o śmierci ukochanej. W trzecim prowadzony przez Nadzieję Orfeusz dociera do bram Hadesu i usypia (!) śpiewem Charona.
W czwartym Pluton, za namową Prozerpiny, oddaje Orfeuszowi Eurydykę, stawiając brzemienny w skutkach warunek. I ostatni akt: Orfeusz chwali śpiewem ukochaną, wyrzeka się wszelkiej miłości, ale „niebieski ojciec” Apollo wzywa go do umiarkowania i zabiera z sobą, by z nieboskłonu przyglądał się Eurydyce. W wydrukowanym w 1607 roku libretcie L’Orfeo Monteverdiego ostatnią scenę stanowił chór bachantek, które właśnie rozszarpały Orfeusza. W wydaniach partyturowych dzieła (1609, 1615) finałem była jednak apollińska apoteoza, ale podczas premiery w 1607 roku Monteverdi musiał z niej zrezygnować ze względów technicznych. Spektakl odbywał się w apartamencie zajmowanym zwykle przez Margheritę Gonzaga, zbyt małym, by pomieścić maszynę do chmur, przy pomocy której którą Apollo „wzniósłby” Orfeusza do nieba.
Koncert transmitowany będzie przez Program II Polskiego Radia.