Ładowanie Wydarzenia
22
październik
sobota

“María de Buenos Aires” / Ástor Piazzolla

22 października 2022 @ 19:00 - 22:00
  • To wydarzenie minęło.

 

Ástor Piazzolla

MARIA DE BUENOS AIRES

Tango operita w dwóch aktach

Muzyka | Ástor Piazzolla
Libretto | Horacio Ferrer
Przekład | Jarosław Gugała, Katarzyna Dembicz, Paulina Bojarska

Premiera | 18 stycznia 2020 r.

Angielskie napisy!

REALIZATORZY:

Reżyseria | Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne | Hadrian Filip Tabęcki
Scenografia | Luigi Scoglio
Choreografia | Inga Pilchowska
Kostiumy | Magdalena Dąbrowska
Światła | Dariusz Albrycht
Projekcje | Karolina Jacewicz

OBSADA:
El Duende  | Dariusz Niebudek
María, La Sombra de María | Alicja Węgorzewska
La Voz de un Payador / Una Voz de Ese Domingo | Hubert Stolarski
Porteño Gorrión con Sueño / Analista Primero | Andrés Martorell
Ladrón Antiguo Mayor | Paweł Strymiński
Młoda Maria | Amelia Whiskerd, Marita Kaca

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego | Krzysztof Kusiel-Moroz

Zespół Baletowy

Karolina Banaszek, Marek Zajączkowski, Szymon Osiński, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Anna Reisch, Katarzyna Reisch, Natalia Jóźwiak, Dominika Lewandowska,
Jan Kosianko, Jakub Jóźwiak, Jacek Fołtyn, Volodymyr Ryga, Sebastian Piotrowicz, Marek Bratkowski, Jakub Piotrowicz

ORKIESTRA TANGO ATTACK:
Bandoneon – Grzegorz Bożewicz
Gitary – Piotr Malicki
Fortepian – Hadrian Tabęcki
oraz gościnnie:
Anna Konrad, Justyna Poprawska, Izabela Buchowska, Marcin Kamiński, Marta Maślanka, Piotr Maślanka, Karolina Nowotczyńska,
Jan Hutek, Paulina Mastyło, Jan Kaczmarek, Justyna Pieron, Elżbieta Drozdowska, Robert Siwak

Asystent reżysera: Anita Maszczyk
Asystent reżysera WOK: Jolanta Denejko
Asystent scenografa: Elwira Szyszka
Asystent kostiumografa: Anna Maria Rudzińska
Asystent choreografa: Zyta Bujacz-Dziel
Inspicjent: Natalia Mirowska
Kierownik produkcji: Agata Ślósarska-Bastgen
Konsultacje językowe: Beatriz Blanco / Andrés Martorell

_R1_4335
_R1_4214
_R1_4350
_R1_4228
_R1_4367
_R1_4551
_R1_4333
_R1_3488
_R1_3940
_R1_3489
_R1_4226
_R1_4370
_R1_4530
_R1_4365
_R1_4047
_R1_3673
_R1_4359
_R1_4507
_R1_3623
_R1_4234
_R1_3699
_R1_3775
_R1_3770
_R1_4496
3711
_R1_4663
_R1_4801
3724
_R1_4684
3751
_R1_4795
_R1_4741
_R1_4829
_R1_4620
3643
3514
3501
3767
3777
3546
3560
3613
3589
3671
3708
3769
3762
3772
4107
4001
4351
4305
4205
3856
4230
4013
4041
3791
4222
3811
4358
3902
3815
3804
4134
4199
4135
3850
3907
3867
4109
3989
ER1_5500
ER1_5485
ER1_5196
ER1_5257
ER1_5266
ER1_5205
4363
ER1_5246
4361
ER1_5371
ER1_5555
ER1_5344
ER1_5450
ER1_5331
ER1_5382
ER1_5396
ER1_5664
ER1_5260
ER1_5306
ER1_5418
ER1_5297
ER1_5299
ER1_5569
ER1_5310
ER1_5684
ER1_5688
ER1_5906
ER1_5824
ER1_5888
ER1_6115
ER1_6040
ER1_6062
ER1_6030
ER1_5914
ER1_6023
ER1_5994
ER1_5739
ER1_5944
ER1_6067
ER1_5981
ER1_6084
ER1_5747
ER1_6014
ER1_5962
ER1_6178
ER1_6174
ER1_6189
ER1_6096
ER1_6154
ER1_6140
ER1_6343
previous arrow
next arrow
_R1_4335
_R1_4214
_R1_4350
_R1_4228
_R1_4367
_R1_4551
_R1_4333
_R1_3488
_R1_3940
_R1_3489
_R1_4226
_R1_4370
_R1_4530
_R1_4365
_R1_4047
_R1_3673
_R1_4359
_R1_4507
_R1_3623
_R1_4234
_R1_3699
_R1_3775
_R1_3770
_R1_4496
3711
_R1_4663
_R1_4801
3724
_R1_4684
3751
_R1_4795
_R1_4741
_R1_4829
_R1_4620
3643
3514
3501
3767
3777
3546
3560
3613
3589
3671
3708
3769
3762
3772
4107
4001
4351
4305
4205
3856
4230
4013
4041
3791
4222
3811
4358
3902
3815
3804
4134
4199
4135
3850
3907
3867
4109
3989
ER1_5500
ER1_5485
ER1_5196
ER1_5257
ER1_5266
ER1_5205
4363
ER1_5246
4361
ER1_5371
ER1_5555
ER1_5344
ER1_5450
ER1_5331
ER1_5382
ER1_5396
ER1_5664
ER1_5260
ER1_5306
ER1_5418
ER1_5297
ER1_5299
ER1_5569
ER1_5310
ER1_5684
ER1_5688
ER1_5906
ER1_5824
ER1_5888
ER1_6115
ER1_6040
ER1_6062
ER1_6030
ER1_5914
ER1_6023
ER1_5994
ER1_5739
ER1_5944
ER1_6067
ER1_5981
ER1_6084
ER1_5747
ER1_6014
ER1_5962
ER1_6178
ER1_6174
ER1_6189
ER1_6096
ER1_6154
ER1_6140
ER1_6343
previous arrow
next arrow
Shadow


Jeśli szukać tego najbardziej szczególnego dzieła w dorobku ojca Tango Nuevo – Ástora Piazzolli – pozycji, która w sposób jednoznaczny ugruntowałaby jego niekwestionowane miejsce w poczcie największych indywidualności muzyki XX wieku, to bezspornie jest nim Maria de Buenos Aires. Jedni nazywają ją operą złożoną z tang i milong, utrzymaną w głównym nurcie Tango Nuevo, inni – operetką, rozpisaną na ludzkie emocje, pasje, słabości i miłość, opartą na frazach zakazanego, brudnego tańca. Sam Piazzolla mówił, że tytułowa Maria jest personifikacją Buenos Aires – miasta pięknego, ale kryjącego w sobie również mroczne, nieznane zaułki.

Tango Nuevo to muzyka, którą krytycy definiują w sposób dosyć barwny. Samego Piazzollę czynią kimś, kto tango – taniec zakazany, brudny, aż kipiący od erotyzmu – z portowych zamtuzów wyprowadził na filharmoniczne salony. Z dziełem tym mierzyli się wybitni skrzypkowie i mistrzowie bandoneonu. Sam Gidon Kremer, którego rejestracja płytowa Maria de Buenos Aires to interpretacja wzorcowa, mówił: „To muzyka ‎pełna wirtuozerii, emocji i głębi, tak typowych dla dzieł innego mistrza, Nicolo Paganiniego. Bije z niej romantyzm i determinacja, uczucia tak silne, ‎że potrafią pchnąć do zbrodni”.

***

Tekst polski, czasem wyrywkowo rzucany projekcją (w dobrym przekładzie trojga autorów), znakomicie, z własną, melodyjną intonacją podawał Marek Kaliszuk (El Duende, Narrator). Hiszpański oryginał świetnie śpiewał Mikołaj Adamczak (Pieśniarz) z pełnym zrozumieniem walorów tego języka, w którym każde słowo, jeśli artykułowane dobitnie, wydaje się znaczyć więcej, niż znaczy, i niejednokrotnie samo brzmienie przejmuje dreszczem. Równych zdolności w śpiewie dowiedli: Miłosz Gałaj (Darmozjad) i Wojtek Soko Sokolnicki (Opryszek). Razem w swej prywatnej działalności tworzą zespół TreVoci – tutaj operowali odpowiednio przyciemnianymi głosami, tak jak Gosha Kowalinska.

Małgorzata Komorowska,  Dziennik Teatralny

Po przerwie na warszawskie afisze wróciła „María de Buenos Aires”, spektakl, w którym Alicja Węgorzewska stworzyła rolę nie do zapomnienia, dowód jej charyzmy, doskonałego warsztatu, perfekcjonizmu. Alicja Węgorzewska w tej roli oddaje piękno Marii, jej miłość do życia, ale też ból, smutek.

Wprost

Przedstawienie rozgrywa się nie tylko na scenie, ale także na quasi-balkonach nad widownią i pomiędzy stolikami, przy których siedzi publiczność. Mnie się to rozwiązanie bardzo podoba. Daje ono widzowi przyjemne wrażenie przebywania w środku wydarzeń. Była to też konieczność. Na maleńkiej scenie niewiele można byłoby pokazać, a specyficzne wnętrze Basenu Artystycznego wręcz samo się prosi o niekonwencjonalne spektakle.

Alina Erd-Eberdt, Segragatory

 

Partnerem wydarzenia jest:

Szczegóły
Data 22 października 2022
Czas 19:00 - 22:00
Miejsce wydarzenia
Basen Artystyczny
Adres: ul. M. Konopnickiej 6
Warszawa,

+ Google Map