Moniuszko o Moniuszce
Wystawa 1.05.2019 – 31.05.2019
Mimo, że Stanisław Moniuszko komponował, pieśni, muzykę symfoniczną, a nawet operetki, to jednak do historii naszej kultury przeszedł przede wszystkim jako kompozytor operowy. Jego muzyka jest silnie związana z korzeniami i tradycją naszego kraju. To dlatego historia nadała mu zaszczytny tytuł „Ojca Opery Narodowej”. Halka, Straszny dwór, Hrabina, Paria, Flis, Verbum nobile, to wykaz jego dzieł stale
powracających na nasze sceny operowe. Opery Betty i Sielanka od dawna leżą pokryte kurzem na półkach archiwum, a Rokiczana nie została ukończona. Ostatnim odkryciem nieznanych i zapomnianych dzieł Moniuszki okazała się Szwajcarska chatka odnaleziona w Berlinie, a wystawiona listopadzie 2018 roku na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Dwa miesiące wcześniej Opera Krakowska zaprezentowała koncertowe wykonanie zrekonstruowanej Beaty.
Prezentowana wystawa zorganizowana w Warszawskiej Operze Kameralnej w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin kompozytora ma zobrazować popularność dzieł Moniuszki nie tylko na naszych scenach, ale też wielu zagranicznych. Okazuje się, że w tym względzie nie jest aż tak źle jak się powszechnie sądzi. Wiele w tym względzie uczyniła niestrudzona Maria Fołtyn, dzięki której opery Moniuszki śpiewano po hiszpańsku, rosyjsku, japońsku, rumuńsku, a nawet turecku. Oczywiście do tego
wykazu należy dodać znaną od dawna niemiecką i czeską wersję językową libretta Halki. Programy, plakaty, afisze i zdjęcia bohaterów jego oper sprawiają, że ma się wrażenie, że to Moniuszko opowiada sam o sobie i swoich dziełach.
Adam Czopek