Tomasz Strahl i Janusz Olejniczak, mistrzowie – wirtuozi, wręcz natchnieni interpretatorzy muzyki Fryderyka Chopina, w sposób nieczęsto spotykany w naszych czasach, poszerzają spectrum literatury tego wybitnego kompozytora o kolejne transkrypcje i interpretacje. To dzięki nim i ich znakomitej płycie “Fryderyk Chopin Transcriptions for Cello & Piano” (DUX) melomani przypomnieli sobie o licznych ujmujących translacjach chopinowskiego kanonu na wiolonczelę z akompaniamentem fortepianu. Jak anonsowali na krążku: „Pierwsze transkrypcje tematów Chopina opublikował w 1830 roku Antoni Orłowski. Od tego czasu powstało blisko siedem tysięcy różnych transkrypcji dzieł Chopina i wciąż przybywają nowe. Dzieje się tak dlatego, gdyż sam Chopin inspiruje, podpowiada, wielu muzyków wręcz niejako zmuszając do własnych opracowań, przeróbek i transkrypcji.”
Obaj wykonawcy, należący do najwybitniejszych w Polsce znawców muzyki romantycznej, mieli artystyczną potrzebę dania słuchaczowi możliwość obcowania z muzyką wokalną Chopina, ale w ujęciu instrumentalnym. Wykorzystując ulubione, obok fortepianu, medium kompozytora, wiolonczelę, szli niejako bezpośrednio jego śladem. Czy to wykorzystując wcześniejsze, niejako klasyczne opracowania, czy proponując własne.
W czasie koncertu usłyszymy zarówno znane od lat, niezwykle cenione transkrypcje Kazimierza Michalika i Macieja Paderewskiego jak również własne, Tomasza Strahla i Janusza Olejniczaka.