Gaetano Donizetti
Tłusty czwartek / Il Giovedì Grasso
Nocny dzwoneczek / Il Campanello di notte
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Dwie jednoaktowe opery
Libretto: Domenico Gilardoni
Inscenizacja i reżyseria: Grzegorz Chrapkiewicz
Kierownictwo muzyczne: Kuba Wnuk
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Katarzyna Szczurowska, Anna Skupień
Choreografia: Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
Asystent choreografa: Arkadiusz Jarosz
Asystent reżysera: Jacek Ornafa
Reżyseria światła: Karolina Gębska
Projekcje multimedialne: Jakub Psuja
Inspicjent: Maria Grąbkowska
Tłusty czwartek
Il Colonello: Tomasz Kumięga
Nina: Joanna Radziszewska-Sojka
Camilla: Wanda Franek
Sigismondo: Michał Janicki
Teodoro: Sebastian Mach
Stefanina: Paulina Tuzińska
Ernesto Rousignacco: Aleksander Kunach
Cola: Karol Skwara
Tancerze
Anna Pacocha, Kasia Gocał, Ewelina Kruk, Paulina Gajewska, Patryk Rybarski, Santi Bello, Arkadiusz Jarosz, Marek Bratkowski
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Pianoforte
Natalya Gaponenko
Dyrygent
Kuba Wnuk
Nocny dzwoneczek
Don Annibale Pistacchio: Tomasz Kumięga
Serafina: Joanna Radziszewska-Sojka
Madama Rosa: Wanda Franek
Enrico: Michał Janicki
Spiridione: Jacek Ornafa
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Pianoforte
Natalya Gaponenko
Dyrygent
Kuba Wnuk
Pierwszą jednoaktową operą, która zostanie wykonana podczas premierowego wieczoru, będzie Il giovedì grasso. Prapremiera opery Il giovedì grasso odbyła się w Teatro del Fondo w Neapolu, 26 lutego 1829. Libretto, na podstawie Nowego Pourceaugnaca Scribe’a i Delestre-Poirsona, napisał Domenico Gilardoni. Akcja rozgrywa się w wieku XVII, w wiosce nieopodal Paryża. Dwoje ukochanych – Nina i Teodoro, ubolewają nad faktem, że ojciec Niny – Pułkownik, obiecał ją prostemu wieśniakowi – Ernesto. Sigismondo, potwornie zazdrosny o swoją żonę Camillę, postanawia pomóc młodym kochankom rozwiązać tę problematyczną sytuację. Jako że uważa Ernesta za osobę o bardzo ograniczonym intelekcie, knuje intrygę, w którą angażuje wszystkich mieszkańców. W wyniku nieoczekiwanego splotu zdarzeń sam staje się ofiarą własnych knowań. Czy i tym razem zwycięży czysta i prawdziwa miłość?
Dzieło Donizettiego Il campanello di notte swoją premierę miało 1 czerwca 1836 w Teatro Nuovo w Neapolu, a libretto do niego napisał sam kompozytor. Opowieść rozpoczyna się od wesela słynnego neapolitańskiego aptekarza – Don Annibale Pistacchio z Serafiną. W związku z konieczną podróżą pana młodego do Rzymu następnego dnia, związek powinien zostać skonsumowany niezwłocznie, w nocy po zaślubinach. Zamiar ten zamierza udaremnić Enrico, były ukochany Serafiny, który postanawia ją odzyskać. Podczas wesela wznosi toast za młodą parę, po czym znika, szykując się do intrygi. Już bowiem niebawem, po zakończeniu weselnych zabaw i udaniu się Serafiny i Annibale do domu w celu dopełnienia małżeńskich powinności, w aptece rozlega się dźwięk nocnego dzwonka, na który zgodnie z obowiązującym prawem aptekarz ma obowiązek zareagować, obsługując klienta w potrzebie. Klientem tym kilkukrotnie podczas tej nocy okazuje się być Enrico w przebraniu…