PREMIERA
6. Mozart Junior Festival
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeus Mozart
Uprowadzenie z seraju, a miłość wygrywa
Spektakl na podstawie opery Uprowadzenie z Seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk
Scenariusz i reżyseria | Tomasz Man
Scenografia i kostiumy | Paweł Dobrzycki
Studenci i doktoranci Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk
Uprowadzenie z Seraju, a miłość wygrywa” to barwna opowieść o miłości, wierności, odwadze i sztuce przebaczenia, inspirowana operą Mozarta, ale opowiedziana na nowo – żywym, współczesnym językiem.
Historia rozpoczyna się od wspomnień Belmontego i Konstancji, rozdzielonych przed laty przez dramatyczne wydarzenia. Gdy Konstancja płynęła statkiem do ukochanego, okręt został napadnięty przez piratów. Porwano ją, jej służącą Blondę i ukochanego Blondu – Pedrilla. Zostali sprzedani w niewolę. Konstancją zainteresował się turecki basza Selim, który postanowił wykupić ją z rąk piratów i uczynić swoją dziesiątą żoną. Choć Selim nie był okrutny, jego siła i pozycja nie potrafiły zdobyć serca kobiety, która całym sercem kochała Belmontego.
Tymczasem Belmonte, zrozpaczony, odnalazł trop i wyruszył śladem ukochanej. Dowiedział się, że jego ojciec – wpływowy dowódca portu – przed laty wygnał Selima z ich kraju, co wzbudziło w nim jeszcze większe obawy o los Konstancji. W przebraniu i z pomocą Pedrilla zdołał dostać się do pałacu Selima, gdzie pod fałszywą tożsamością próbował zbliżyć się do ukochanej.
Równolegle Blonda, pełna temperamentu Angielka, odpierała próby podporządkowania przez strażnika Osmira. Jej spryt i niezależność tworzą kontrast do jej sytuacji niewolnicy – w rzeczywistości to ona ma nad Osmirem przewagę.
Wspólnie Belmonte, Konstancja, Pedrillo i Blonda knują plan ucieczki. Pedrillo podstępem upija Osmira winem z tabletkami nasennymi, otwierając drogę do wolności. Jednak próba ucieczki kończy się fiaskiem – zostają schwytani. Wszyscy trafiają przed oblicze Selima, który staje przed wyborem: ukarać zdrajców, czy pozwolić im odejść. Gdy dowiaduje się, że Belmonte to syn jego największego wroga, wydaje się, że los młodych jest przesądzony.
Ale Selim, miotany uczuciami, podejmuje decyzję nieoczywistą. Zamiast zemsty wybiera przebaczenie. Kierując się honorem i godnością, postanawia ich uwolnić. Mówi wprost: „robienie zła jeszcze większym złem jest najgorszym złem”.
U kresu opowieści, zakochani odnajdują się na nowo – zmęczeni, lecz wolni. Blonda i Pedrillo także wychodzą cało z opresji, a oszczędzony Selim – choć zraniony – ukazuje się jako człowiek prawdziwie szlachetny.
Bo jak głosi tytuł tej wersji – miłość wygrywa.