Spektakl na podstawie opery Uprowadzenie z seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta
Reżyseria: Jitka Stokalska
Scenografia: Paweł Dobrzycki
Kierownictwo artystyczne i koordynacja: Violetta Łabanow
OBSADA:
Konstanze – Sylwia Krzysiek
Belmonte – Jacek Szponarski
Blonde – Aleksandra Żakiewicz
Pedrillo – Bartosz Nowak
Osmin – Dariusz Górski
Selim – Piotr Pieron
Narrator: Andrzej Ferenc
Strażnicy: Mariusz Karpiński, Bartłomiej Marszałek,
Dworzanie: Karolina Geryń, Ewa Puchalska, Tomasz Grygo, Krzysztof Matuszak
Zespół instrumentalny:
Sławomir Talacha – skrzypce
Marta Ziarko – wiolonczela
Jarosław Kopeć – perkusja
Aleksander Teliga – fortepian
Przedstawienie przygotowane według jednego z najsłynniejszych dzieł scenicznych Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Rzecz dzieje się na tureckim dworze potężnego baszy Selima, dokąd przybywa szlachcic hiszpański, Belmonte, aby odszukać porwaną przez korsarzy swoją narzeczoną, Konstancję. W ucieczce biorą udział także służący Blonda i Pedrillo, a do pokonania mają przede wszystkim Osmina- groźnego strażnika seraju.
Scenografia, kostiumy i muzyka Mozarta przepełnione są kolorowym orientem, zwłaszcza kulturą turecką, która w Wiedniu, gdzie mieszkał kompozytor, była w tym czasie w modzie. Mozart podobnie jak wiedeńczycy, lubił jarmark turecki i towary z Turcji- kawę, bakalie, stroje, a w muzyce z upodobaniem stylizował muzykę turecką, tak jak choćby w słynnym „Marszu tureckim” z sonaty fortepianowej. Może dlatego jeden z bohaterów innej jego „orientalnej” opery powiedział: „nie tylko Europa, ale i Azja może wydać szlachetne dusze”.