30. Festiwal Mozartowski
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeus Mozart
UPROWADZENIE Z SERAJU
Die Entführung aus dem Serail
Singspiel w trzech aktach, w oryginalnej niemieckiej wersji językowej z dialogami w języku polskim
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Johann Gottlieb Stephanie der Jüngere
Premiera | 20 kwietnia 2018 r.
REALIZATORZY:
Reżyseria i Inscenizacja | Jurij Aleksandrow
Dyrygent | Marcin Sompoliński
Scenografia, Kostiumy i Światła | Paweł Dobrzycki
Współpraca scenograficzna | Katarzyna Gabrat-Szymańska
Choreografia | Natalia Madejczyk
Asystent dyrygenta | Agata Zając
Asystent reżysera |Tatiana Korpaczowa
Inspicjent | Maria Grąbkowska
Orientalny singspiel Mozarta miał premierę 16 lipca 1782 roku w Wiedniu. Uprowadzenie z Seraju spotkało się natychmiast z gorącym przyjęciem i było jedną z najczęściej wystawianych oper mozartowskich za życia kompozytora. Tematem dzieła jest przybycie na ratunek ukochanej więzionej przez tureckiego Paszę. Sam rys oraz turecki sztafaż nie wydaje się całkiem nowy, bowiem w już 1672 roku tureckie sceny muzyczne pojawiły się w Mieszczanin szlachcicem Moliere’a – Lullyego. Sama historia przybycia na ratunek w orientalne kraje nie jest nowa bowiem w roku 1735 w słynnej operze Les Indes Galantes cały pierwszy akt, opowiada dość podobną historię. Nowością w Uprowadzeniu z Seraju było z pewnością zastosowanie języka niemieckiego w treści libretta. Z tego też powodu uważano ówcześnie, z pewną przesadą, że jest to pierwsza narodowa opera niemiecka. Welką nowością są tu na pewno rozwiązania muzyczne: liryczne arie kochanków, dramatyczna i pełna nieco wydumanego patosu koloraturowa aria Konstancji z koncertującymi instrumentami dętymi. Jest to jedna z najtrudniejszych arii napisach przez Mozarta. Nie sposób też pominąć efektownego nawiązania do turecczyzny poprzez użycie perkusji janczarskiej jako środka charakteryzującego muzycznie Turków. Uprowadzenie z Seraju jest do dziś dnia jedną z najchętniej grywanych oper Mozarta.
O miłość trzeba walczyć
W złożonym labiryncie spektaklu szanowny widz zobaczy nie tylko zajmującą wesołą historię przygód młodych zakochanych osób w bajecznie nieprzewidywalnej Turcji XVIII stulecia, ale i liryczną opowieść i nieprostych relacjach Wolfganga Amadeusza Mozarta i jego żony Konstancji.
Dzieło jest o miłości, o tym, że trzeba o nią walczyć. Miłość należy zdobyć, a potem ją utrzymać.
Belmonte trafia do obcego kraju z powodu miłości i cierpi ogromnie z powodu miłości, a potem przezwycięża wszystko dzięki miłości. W naszym spektaklu są równoległe dwa wątki: komiczna fabuła i dramatyczna linia życia Mozarta. To nie przypadek, że główna bohaterka ma na imię Konstancja, tak jak żona kompozytora.
Jurij Aleksandrow, reżyser