Ładowanie Wydarzenia
20
luty
niedziela

„Wesele Figara” / W. A. Mozart

20 lutego @ 18:00 - 21:00
  • To wydarzenie minęło.

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Wolfgang Amadeus Mozart

WESELE FIGARA

Le Nozze di Figaro

Opera komiczna w czterech aktach we włoskiej wersji językowej

Recytatywy w języku polskim w przekładzie Stanisława Barańczaka

Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Lorenzo Da Ponte
Premiera | 27 kwietnia 2019 r.

  Inscenizacja i reżyseria – Grzegorz Chrapkiewicz
Kierownictwo muzyczne – Piotr Sułkowski
Scenografia – Wojciech Stefaniak
Kostiumy – Katarzyna Szczurowska, Anna Skupień
Choreografia Jarosław Staniek
Reżyseria światła Piotr Pawlik
Asystent reżysera Jacek Ornafa
Asystent kierownika muzycznego – Kuba Wnuk
Asystent choreografa – Katarzyna Zielonka
InspicjentMaria Grąbkowska

OBSADA:

Hrabia Almaviva | Hubert Zapiór
Hrabina Rozyna | Bożena Bujnicka
Zuzanna | Aleksandra Orłowska
Figaro | Jan Żądło
Cherubin | Michał Sławecki
Marcelina | Wanda Franek
Basilio | Aleksander Kunach
Bartolo | Krzysztof Borysiewicz
Antonio | Maciej Miecznikowski
Barbarina | Paulina Tuzińska
Don Curzio | Jacek Ornafa
Konstancja / klawesyn | Barbara Brzezińska

 

Tancerze | Patryk Rybarski, Sebastian Piotrowicz, Jakub Piotrowicz, Jan Kosianko

 

Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

 

Dyrygent
Kuba Wnuk

 

S7R00613
R7R09834
S7R00224
S7R00237
S7R00042
S7R00457
S7R00480
S7R00532
S7R00061
S7R00325
R7R09930
S7R00471
R7R09989
S7R00554
S7R00360
S7R00389
S7R00275
S7R00144
S7R00582
R7R09955
S7R00004
R7R09920
S7R00193
S7R00124
S7R00913
S7R00944
S7R01299
S7R01326
S7R00978
S7R01406
S7R01108
S7R00823
S7R01029
S7R01092
S7R01005
S7R00767
S7R00741
S7R01274
S7R00901
S7R01217
S7R01179
S7R00805
S7R00774
S7R00720
S7R00732
S7R00875
S7R00712
S7R00670
S7R02065
S7R02012
S7R02179
S7R02252
S7R01531
S7R01485
S7R01552
S7R01451
S7R01437
S7R01509
S7R02125
S7R01460
S7R01604
S7R01836
S7R01685
S7R02080
S7R01995
S7R01879
S7R01728
S7R01932
S7R01904
S7R01969
S7R01752
S7R01720
S7R08758
S7R02812
S7R03277
S7R08765
S7R03518
S7R02792
S7R09173
S7R03438
S7R08911
S7R03268
S7R09101
S7R09248
S7R02337
S7R09205
S7R02600
S7R03551
S7R09200
S7R03506
S7R02722
S7R03589
S7R09288
S7R02892
S7R02661
S7R09348
S7R02946
S7R02346
S7R03059
S7R02871
S7R02969
S7R02542
S7R03053
S7R03013
S7R02489
S7R02381
S7R03101
S7R03145
S7R02518
previous arrow
next arrow
S7R00613
R7R09834
S7R00224
S7R00237
S7R00042
S7R00457
S7R00480
S7R00532
S7R00061
S7R00325
R7R09930
S7R00471
R7R09989
S7R00554
S7R00360
S7R00389
S7R00275
S7R00144
S7R00582
R7R09955
S7R00004
R7R09920
S7R00193
S7R00124
S7R00913
S7R00944
S7R01299
S7R01326
S7R00978
S7R01406
S7R01108
S7R00823
S7R01029
S7R01092
S7R01005
S7R00767
S7R00741
S7R01274
S7R00901
S7R01217
S7R01179
S7R00805
S7R00774
S7R00720
S7R00732
S7R00875
S7R00712
S7R00670
S7R02065
S7R02012
S7R02179
S7R02252
S7R01531
S7R01485
S7R01552
S7R01451
S7R01437
S7R01509
S7R02125
S7R01460
S7R01604
S7R01836
S7R01685
S7R02080
S7R01995
S7R01879
S7R01728
S7R01932
S7R01904
S7R01969
S7R01752
S7R01720
S7R08758
S7R02812
S7R03277
S7R08765
S7R03518
S7R02792
S7R09173
S7R03438
S7R08911
S7R03268
S7R09101
S7R09248
S7R02337
S7R09205
S7R02600
S7R03551
S7R09200
S7R03506
S7R02722
S7R03589
S7R09288
S7R02892
S7R02661
S7R09348
S7R02946
S7R02346
S7R03059
S7R02871
S7R02969
S7R02542
S7R03053
S7R03013
S7R02489
S7R02381
S7R03101
S7R03145
S7R02518
previous arrow
next arrow
Shadow


Wesele Figara to jedna z najgenialniejszych oper w historii świata. Opera powstała w roku 1786 do libretta Lorenza da Ponte na podstawie słynnej sztuki Pierre’a Beaumarchais’go o takim samym tytule. Sztuka krytykująca relacje społeczne feudalnego świata zakazana była w wielu krajach. Mozart, podejmując się tego tematu również ryzykował bardzo wiele, choć da Ponte zadbał o pominięcie całej problematyki społecznej czy politycznej obecnej w oryginale sztuki. Premiera za zgodą Cesarza dobyła się w dworskim teatrze 1 maja 1786 roku. Dzieło spotkało się z dobrym przyjęciem, chociaż nakładano na nie kolejne ograniczenia formalne.

Mozart wspiął się w tym utworze na sam szczyt absolutnej inwencji twórczej. Społeczna wymowa komedii Beaumarchais otrzymała poprzez mozartowską muzykę wymiar psychologii społecznej. Każda postać mozartowskiej opery mówi niejako własnym językiem muzycznym, opowiada swoją historię. Mozart dokonuje tego poprzez osiemnastowieczne konwencje operowe, a jednocześnie obdarza poszczególne postacie indywidualnymi rysami muzycznymi. Inna jest zatem charakterystyka śmiałego Figara, brutalnego Hrabiego, rezolutnej Zuzanny czy udręczonej Hrabiny. Arie, duety, ansamble, wielkie sceny zbiorowe, trwające wiele minut finały aktów, stają się nie tylko muzycznym obrazem akcji scenicznej, ale poprzez indywidualizm postaci, prezentują oczom widza prawdziwe życie.

Inscenizacja Grzegorza Chrapkiewicza nadała tej genialnej operze wymiar czysto ludzki. Reżyser bawi się postaciami i jednocześnie odsłania ludzkie słabości w tym pustotę i pożądliwość. Ostre rysy postaci łagodzi humorem i przenośnią, ożywiając akcję gestem i pantomimą. Zawoalowana erotyka dzieła i psychologiczne zarysowanie poszczególnych typów ludzkich nadają tej realizacji cechy wybitnej, choć zabawnej sztuki. Muzyka Mozarta nadaje całości potoczystości i podkręca akcję dzieła. Nowa wersja Wesela Figara w Warszawskiej Operze Kameralnej nie pozostawi widza obojętnym, lecz zaangażuje go emocjonalnie, wciągając w swój specyficzny, nie do końca przecież wesoły świat. ­

Szczegóły
Data: 20 lutego
Czas: 18:00 - 21:00
KategorieOpera, stacjonarne
Miejsce wydarzenia
Teatr WOK
Adres: al. Solidarności 76 b
Warszawa,

+ Google Map