Po okresie niezwykłej wręcz popularności muzyki Josepha Haydna u schyłku XX wieku, kiedy to jego symfonie brylowały na afiszach filharmonicznych sal od Stanów Zjednoczonych, przez Europę po Daleki Wschód, współcześnie twórczość Haydna wydaje się znajdować nieco w cieniu dorobku innych mistrzów kompozytorskiego fachu. I choć szczęśliwie ozdobą koncertów ciągle są jego dzieła oratoryjne, to o sztuce operowej autorstwa Haydna wspomina się bardzo rzadko. Niesłusznie. Bo chociaż moda w muzyce klasycznej i jej wykonawstwie przypominają wykres sinusoidy, twórczość Haydna nie traci na swojej świeżości.
Tytuł koncertu – Wieczór w Esterházie – nie jest przypadkowy. W 1761 roku Joseph Haydn rozpoczyna pracę jako nadworny kompozytor i wicekapelmistrz na dworze węgierskiej rodziny arystokratycznej Esterházych. W 1766 roku obejmuje funkcję pierwszego dyrygenta (po śmierci Gregora Josepha Wernera), związując się z książęcym rodem na prawie trzydzieści lat. A ponieważ muzyka Haydna rozbrzmiewała m. in.: w zamku Fertőd zwanym węgierskim Wersalem (który Miklós József I Esterházy von Galanta kazał wybudować nieopodal jeziora Jeziora Nezyderskiego), musiała być stosownie elegancka do okoliczności i otoczenia.
Na program koncertu składają się jedne z najczęściej, obok symfonii, wykonywanych dzieł Haydna. Choć w jego całym dorobku kompozytorskim znajduje się dwadzieścia koncertów solowych, w tym dziesięć na fortepian z towarzyszeniem orkiestry, szczególną uwagę poświęcamy dwóm koncertom wiolonczelowym, które na stałe weszły do kanonu wirtuozów tego instrumentu. Tym razem, partię solisty powierzono mistrzowi wiolonczeli oraz znawcy sztuki Haydna – Roberto Traininiemu.
Pochodzący z południa Włoch wirtuoz, z niezrównaną swobodą wykonuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, a jego interpretacje zachwycają krytyków muzycznych na całym świecie. Roberto Trainini jest współzałożycielem Hamburger Streichsextett oraz członkiem renomowanej Salzburger Solisten. W 2012 roku Premio Cartagine per la Musica w Rzymie zaproponowała mu objęcie funkcji profesora w klasie wiolonczeli w Konserwatorium im. C. Monteverdiego w Bolzano oraz w Academia de Arte de Florencia w Meksyku. Regularnie prowadzi zajęcia jako profesor wizytujący m. in.: w Polsce, we Włoszech, w Hiszpanii, na Ukrainie i w Argentynie.
Roberto Trainini koncertuje na dwóch mistrzowskich instrumentach wykonanych dla niego w 2009 i 2014 roku przez słynnego Alessandro Ciciliatiego, niekiedy również na „Ex-Vatican” Stradivarius, podarowanym mu przez Academia de Arte de Florencia