Dyrygent / Conductor – Stefan Plewniak
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran / soprano
Edyta Piasecka – sopran / soprano
Ruslana Koval – sopran / soprano
Ewelina Osowska – sopran koloraturowy / coloratura soprano
Emil Ławecki – tenor
Michał Partyka – baryton / baritone
Grzegorz Żołyniak – baryton / baritone
Jevgenij Chrebtov – baryton / baritone
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej /Ancient Instruments Ensemble of Warsaw Chamber Opera
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej / Vocal Ensemble of Warsaw Chamber Operanse
Program:
Die Zauberflöte /wyjątki/highlights
Overture
Aria Papagena „Ein Mädchen oder Weibchen“
Aria Paminy „Ach, ich fühl’s, es ist verchwunde“
Akt I Finale:
„Wie Stark” Tamino,
„Ha hab ich euch noch” Pamina, Papageno, Monostatos
„Es Liebe Sarastro” Chór
`„Der Hölle Rache” Królowa Nocy
Duetto “Papapapa” Papageno i Papagena
„Wenn Tugend und Gerechtigkeit” Chór
Don Giovanni /wyjątki/highlights
Scena 1 „Notte e giorno faticar” Leporello, Dn Giovanni, Donna Anna, Komandor
Aria “Or sai chi l’onore” Donna Anna
Aria “Madamina, il catalogo è questo” Leporello
Duetto „La ci darem la mano” Don Giovanni, Zerlina
Aria “Finch’han dal vino” Don Giovanni
Akt 1 Finale “Trema, trema o scellerato”
PRZERWA
Idomeneo Re di Creta wyjątki/highlights
Aria „Fuor del mar” Idomeneo
Aria „Tutte nel cor vi sento” Elektra
Akt 2 Finale:
„Qual nuovo terrore!” Chór
“Eccoti in me, barbaro Nume” Idomeneo
“Corriamo, fuggiamo” Chór
Die Entführung aus dem Serail
Aria „Ah ich liebte”
Idomeneo Re di Creta
Ciaconna „Nettuno s’onori” Chór
Le Nozze di Figaro wyjątki/highlights
Ouverture
Duetto “Cinque… dieci… venti…” Figaro, Zuzanna
Aria Vedrò mentr’io sospiro” Hrabia
Duetto „Sull’ aria” “Che soave zeffiretto” Hrabina, Zuzanna
Akt 2 Finale:
“Voi signor, che giusto siete”
Aria ”Deh vieni non tardar” Zuzanna
Aria „Non più andrai farfallone amoroso” Figaro
Akt 4 Finale
“Gente, gente, all’armi, all’armi”
“Contessa perdono”
“Questo giorno di tormenti”
Festiwal Mozartowski Warszawskiej Opery Kameralnej 2019
Festiwal Mozartowski jest świętem muzyki Mozarta. Szacowna tradycja tego przedsięwzięcia zaczyna się od pełnych rozmachu, wieloletnich działań Stefana Sutkowskiego. Festiwale mozartowskie od lat 90-tych XX wieku odzwierciedlały ówczesną potrzebę przybliżania odbiorcom jak największej ilości dzieł mistrza z Sazlburga. Nowe czasy i nowe wyzwania sprawiają, że Festiwale mozartowskie od kilku już lat koncentrują się na najważniejszych arcydziełach scenicznych kompozytora. Każdego roku w teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej przybywa nowych inscenizacji dzieł Mozarta. Tak jest również w roku bieżącym, w którym publiczność będzie mogła uczestniczyć zarówno w wyjątkowych przedstawieniach oraz koncertach.
Warszawska Opera Kameralna przygotowała zatem ofertę złożoną z najwybitniejszych dzieł scenicznych: Czarodziejski Flet w premierowej inscenizacji Giovannyego Castellanosa, teatralny fajerwerk: Wesele Figara w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, wizjonerski Idomeneo Re idi Creta w inscenizacji Michała Znanieckiego, gorzka buffa Cosi fan tutte oraz muzyczne arcydzieło mozartowskie La Clemenza di Tito w reż. Marka Weissa i rokokowe Die Entführung aus dem Serail w inscenizacji Jurija Aleksandrowa.
Zgodnie z tradycją, festiwal to także koncerty, z których dwa zaplanowano jako galowe otwarcie i zamknięcie Festiwalu. Pierwszy z ich to gala mozartowska z udziałem znakomitych solistów, zespołu wokalnego WOK, orkiestry MACV pod dyr. Stefana Plewniaka, a wypełnią ten koncert obszerne fragmenty czterech oper Mozarta. Gala zamykająca Festiwal zostanie poprowadzona przez znakomitego francuskiego flecistę i dyrygenta Alxisa Kossenkę, także i tu zabrzmią słynne arie, kompozycje instrumentalne Mozarta oraz fragmenty oper.
Pozostałe koncerty to przede wszystkim muzyka instrumentalna, wystąpią zatem Elbląska Orkiestra Kameralna pod dyr., Marka Mosia, Orkeistra Amadues pod dyr. Agnieszki Duczmal oraz Arte Dei Suonatori na instrumetntach historycznych, jeden z koncertów wypełni również mozartowskie Requiem, a kameralne spotkanie w Pałacu Wilanowie upłynie z muzyką z Don Giovanniego.
Pojawią się również projekty dziecięce, związane z upowszechnianiem mozartowskiego dorobku wśród najmłodszej publiczności, kontakt z żywą muzyką jest ich wielkim atutem. Obcowanie z dziełem muzycznym przynosi nie tylko wiedzę, ale również stymuluje rozwój dzieci. Projekty te umożliwiają obcowanie z geniuszem muzycznym od dzieciństwa, co ma korzystny wpływ na późniejsze postrzeganie kultury wyższej, w dorosłym życiu.
Cały Festiwal jest programowo skoncentrowany na muzyce scenicznej jako najważniejszej części dorobku mozartowskiego, nowe inscenizacje, nowe myśli reżyserskie pokazują, jak rozwija się Warszawska Opera Kameralna. Dbałość o wysoki poziom artystyczny, zrealizowanie przedstawień w aurze brzmieniowej z epoki Mozarta to najważniejsze atuty Festiwalu Mozartowskiego w roku 2019.
Gala otwarcia Festiwalu Mozartowskiego 2019
Rozpoczęcie Festiwalu odbędzie się z niezwykle mocnym akcentem operowym choć w formie koncertu galowego. Stefan Plewniak przygotował program, którym poprowadzi słuchaczy w świat mozartowskich oper. Poszczególne dzieła sceniczne prezentowane będą w formie wyboru arii, ansambli i chórów. Dobrane kompozycje stanowią często najciekawsze muzycznie, a czasem najbardziej znane elementy danej opery. Stefan Plewniak chce pokazać świat opery mozartowskiej od jej strony dramaturgicznej, pragnie wciągnąć odbiorcę w muzyczny świat Don Giovanniego, Wesela Figara, Uprowadzenia z Seraju,Idomeneusza i Czarodziejskiego fletu. Wszystko to z udziałem wybitnych solistów, znakomitego zespołu wokalnego Warszawskiej Opery Kameralnej oraz orkiestry MACV.
Słuchacze będą mogli rozpoznać znane arie, genialne mozartowskie ansamble, piękno melodyki, żywość rytmów oraz specyficznie stonowaną mozartowską lirykę. Wszystkie te walory obok mistrzostwa interpretacji wokalno-instrumentalnej będą jednym z ważnych elementów koncertu galowego. Kolejnym punktem odniesienia jest dramat operowy: akcja i sceniczne ”dzianie się” dzieła operowego. Stąd w programie koncertu znalazły się całe sceny zaczerpnięte z oper, np.: pokazujące bardzo barokowe jeszcze pojawienie się potwora morskiego (Ideomeneo Finał II Aktu); dynamiczny, ujęty w typowym dla Mozarta układzie „łańcuchowym” finał z IV Aktu Wesela Figara, scena pojedynku z Komnadorem z I Aktu Don Giovanniego czy emocjonujący, ale i zabawny finał z I Aktu Czarodziejskiego fletu.
Te „wielkie”, dramaturgicznie niezwykle spójne elementy oper Mozarta uzupełnione zostały w programie gali o arie i ansamble o zróżnicowanych typach emocji. Melomani będą mogli zatem posłuchać nieśmiertelnych melodii w rodzaju „Non piu andrai” z Wesela Figara, znanych arii Papagena, Hrabiny czy duetu „Laci darem la mano”. W kontraście do tego pozytywnego świata plasują się demoniczne arie zemsty: Donna Anna („Or sai chi l’onore”), Elektra („D’ Oreste, d’Ajace”) czy przebój wszechczasów Królowej Nocy („Der Hölle Rache”). Odbiorca może zatem wsłuchać się w mozartowskie typy charakterów operowych, poznać ich emocje, ich wzajemne relacje. Całość programu uzupełniają błyskotliwe i dynamiczne uwertury z oper, zawsze chętnie słuchane i pokazujące mozartowskie mistrzostwo operowania orkiestrą.
Gala rozpoczynająca Festiwal Mozartowski jest wydarzeniem wyjątkowym ze względu na skalę przedsięwzięcia, wartości wykonawcze oraz znakomitą ofertę programową. Odbiorcy, którzy z różnych przyczyn nie mogliby wziąć udziału w spektaklach mogą otrzymać niejako „cztery opery w pigułce”. Pomysł wyjątkowy i nader atrakcyjny dla współczesnego operomana, dający jednocześnie wykonawcom wielkie możliwości pokazania całej gamy wykonawczych niuansów wynikającej z genialnej konstrukcji muzyki Mozarta.