segregatoraliny.pl – 29.05.2025
Moje życie z Mozartem – koncertowa wersja książki Érica-Emmanuela Schmitta
Sala Wielka Zamku Królewskiego w Warszawie 25 maja 2025, 34. Festiwal Mozartowski
W bogatym i różnorodnym programie 34. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie było coś wyjątkowego – koncertowa wersja quasi-autobiograficznej książki Érica-Emmanuela Schmitta; francuskiego powieściopisarza i dramaturga, a z wykształcenia filozofa. Spiritus movens sięgnięcia po tę publikację, do której dołączona jest płyta z wyborem wymienionych na jej kartach utworów, był Adam Banaszak – kierownik muzyczny Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) – Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej.
Fragmenty książki Moje życie z Mozartem czytali Katarzyna Dąbrowska i Filip Kosior. Fot. Grzegorz Bargieł
Moje życie z Mozartem – napisane w formie listów do kompozytora – jest zapisem rodzącej się w piętnastolatku fascynacji, która umacniała się z każdym nowo poznanym Mozartowskim arcydziełem. Narrator przyznaje się, że w wieku nastoletnim miał myśli samobójcze. Porzucił je po usłyszeniu arii Hrabiny Dove soni z Wesela Figara. A w miarę poznawania kolejnych utworów Mozarta nabierał coraz większego apetytu nie tylko na jego muzykę, ale na życie!
Omawiany koncert był słowno-muzyczny. Obszerne fragmenty książki czytali aktorzy: Katarzyna Dąbrowska i Filip Kosior.
Przerywnikami w lekturze były utwory, które pojawiały się w przeczytanych fragmentach. Większość kompozycji miała nastrój melancholijny. Éric-Emmanuel Schmitt, który przywitał publiczność, zapowiedział, że nie będą to same radosne kawałki. Część koncertową wypełniły w następującej kolejności: aria Hrabiny Dove sono, aria Cherubina Non so più cosa son, cosa faccio i aria Barbariny L’ho perduta… me meschina z Wesela Figara; motet Ave verum corpus KV 618, Rondo Allegro z Eine kleine Nachtmusik, tercet Soave sia il veno z Così fan tutte, Allegro z Kwartetu smyczkowego d-moll KV 421, Et incarnatus est z Mszy c-moll; duet Paminy i Papagena Bei Männern, welche Liebe fühlen oraz fragment kwintetu z I aktu Czarodziejskiego fletu.
Soliści koncertu (od lewej): Artur Janda – baryton, Aleksander Kunach – tenor, Joanna Motulewicz – mezzosopran, Zuzanna Nalewajek – sopran, Gabriela Legun – sopran. Fot. Grzegorz Bargieł
Motet zaśpiewał Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej przygotowany, jak zawsze bez zarzutu, przez Krzysztofa Kusiela-Moroza. Śpiewakom towarzyszyła orkiestra MACV pod kierunkiem swego szefa Adama Banaszaka.
Było to przyjemny, wczesnowieczorny koncert. Piękna, słoneczna Sala Wielka Zamku Królewskiego nadała mu rangę ważnego wydarzenia, którą rzeczywiście miał.
***
Éric-Emmanuel Schmitt Moje życie z Mozartem, przekład Jan Maria Kłoczowski. Znak, wydanie II 2013
Na dołączone do książki Moje życie z Mozartem CD składa się absolutnie unikatowy zestaw nagrań. Éricowi-Emmanuelowi przedstawiono po kilka interpretacji poszczególnych utworów, o których pisał w książce, nie mówiąc mu, kto jest ich wykonawcą, żeby nie sugerował się gwiazdorskimi nazwiskami. Schmitt wybrał te, które zrobiły na nim najsilniejsze wrażenie.
W swojej ojczyźnie Éric-Emmanuel Schmitt znany jest przede wszystkim jako autor sztuk teatralnych. Jest on również miłośnikiem i znawcą opery. Przetłumaczył na francuski libretta Wesela Figara i Don Giovanniego. Na podstawie jego głośnej powieści Oskar i pani Róża, powstała opera pod niemieckim tytułem Oscar und die Dame in rosa.