Prawdziwa historia Czarodziejskiego Fletu / Wolfgang Amadeus Mozart
6. Mozart Junior Festival
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeus Mozart
Prawdziwa historia Czarodziejskiego Fletu
Spektakl w języku polskim na podstawie opery Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusa Mozarta
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Emanuel Schikaneder
Czas trwania: 60 min.
Premiera 29 maja 2025
Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk
Reżyseria | Tomasz Man
Inscenizacja | Giovanny Castellanos
Scenariusz | Karolina Cyz
Scenografia | Rafał Olbiński, Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy | Marcin Łobacz
Choreografia | Artur Dobrzański
Studenci i doktoranci Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Obsada
Tamino | Ernest Tymczyszyn
Pamina | Magdalena Łaszcz
Królowa Nocy | Konstancja Molewska
Monostatos | Yakun Li
Papageno | Mateusz Kulczyński
Papagena | Paulina Herman
Sarastro | Hubert Dzietczyk
Trzy Damy
Daria Sawczyk, Olga Sobolewska, Anna Mielecka
Tancerze
Marek Bula, Wojciech Kazula
Orkiestra MOZOFEST
Flet | Marcin Stawiszyński
Obój | Piotr Lis
Klarnet | Jacek Dziołak
Fagot | Marcin Orliński
Waltornia | Marek Michalec
Skrzypce | Piotr Kaniuga
Skrzypce | Adam Kacperczyk
Altówka | Igor Kabalewski
Wiolonczela | Alfred Wiltos
Kontrabas | Radek Nur
Kotły, perkusja | Rafał Kucharski
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk
ZDJĘCIA
RECENZJE
Premiera warszawskiej wersji dla dzieci, którą przygotowano w ramach 6. Mozart Junior Festival, zatytułowana została Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu – istotne, bo dzięki temu spektakl pokazuje nie tylko powszechnie znaną baśniowość, ale i wyraźnie podkreśla uniwersalne wartości, które są dostępne dla każdego widza, niezależnie od wieku czy przygotowania muzycznego. Dialogi uproszczono, by trafiły do młodszych widzów, ale uniknięto infantylizowania. Zamiast tego pojawiły się zabawne wstawki, które bawiły nie tylko dzieci. Choć historia została okrojona, jej forma zyskała niebywałą klarowność. Każda z postaci – poczynając od księcia Tamina, przez Papagena, aż po Sarastra – na moment staje się narratorem, prowadząc widza przez kolejne etapy opowieści. Dzięki temu dzieci, ale i dorośli, poznają nie tylko przebieg wydarzeń, lecz także punkty widzenia bohaterów, ich motywacje i dylematy. Taka forma wciąga, buduje napięcie, a jednocześnie oswaja młodego widza z językiem teatru i opery. Humorystyczne, nienachalne i inteligentne wstawki sprawiają, że spektakl ogląda się z prawdziwą przyjemnością. A przesłanie, choć proste, nie trąci banałem – warto być dobrym, bo dobro, nawet wystawiane na próbę, ostatecznie zwycięża.
(…) Szczególne wrażenie zrobiła na mnie Magdalena Łaszcz jako Pamina – zarówno aktorsko, jak i wokalnie. Jej eteryczne, a przy tym solidnie osadzone piano w arii Ach, ich fühl’s (zwłaszcza na tercji g–b dwukreślne) było prawdziwie poruszające. Partnerujący jej Ernest Tymczyszyn (Tamino) i Mateusz Kluczyński (Papageno) nie ustępowali jej poziomem – ten tercet okazał się niezwykle wyrównany i przekonujący.
(…) Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu to świetna propozycja nie tylko dla dzieci, ale i dla rodziców, którzy chcą razem z najmłodszymi odkrywać magię opery i ponadczasową muzykę Mozarta.
Ewelina Czarnowska, prestoportal.pl
Dobrze spisała się para idealnych kochanków Pamina i Tamino, Magdalena Łaszcz oraz ładnie brzmiący tenor Ernest Tymczyszyn. Z sukcesem aż dwie Arie Królowej Nocy wyśpiewała Konstancja Molewska… Bardzo dobrze aktorsko w partiach mówionych i bardzo przyzwoicie w śpiewie zapisał się utalentowany scenicznie Papageno Mateusz Kulczyński (…) Stawkę zamykał Sarastro, wysoki, postawny, bardzo dobrze i wyraźnie mówiący polski tekst, bas posiadający dobre walory głosowe…
Joanna Tumiłowicz, maestro.net.pl









