Prawdziwa historia Czarodziejskiego Fletu / Wolfgang Amadeus Mozart

Home / Prawdziwa historia Czarodziejskiego Fletu / Wolfgang Amadeus Mozart

6. Mozart Junior Festival

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Wolfgang Amadeus Mozart

Prawdziwa historia Czarodziejskiego Fletu

Spektakl w języku polskim na podstawie opery Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusa Mozarta

Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart

Libretto | Emanuel Schikaneder

Czas trwania: 60 min.

Premiera 29 maja 2025

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk
Reżyseria | Tomasz Man
Inscenizacja | Giovanny Castellanos
Scenariusz | Karolina Cyz
Scenografia | Rafał Olbiński, Katarzyna Gabrat-Szymańska
Kostiumy | Marcin Łobacz
Choreografia | Artur Dobrzański

Studenci i doktoranci Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie

Obsada

Tamino | Ernest Tymczyszyn
Pamina | Magdalena Łaszcz
Królowa Nocy | Konstancja Molewska
Monostatos | Yakun Li
Papageno | Mateusz Kulczyński
Papagena | Paulina Herman
Sarastro | Hubert Dzietczyk

Trzy Damy
Daria Sawczyk, Olga Sobolewska, Anna Mielecka

Tancerze
Marek Bula, Wojciech Kazula

Orkiestra MOZOFEST

Flet | Marcin Stawiszyński
Obój | Piotr Lis
Klarnet  | Jacek Dziołak
Fagot | Marcin Orliński
Waltornia | Marek Michalec
Skrzypce | Piotr Kaniuga
Skrzypce | Adam Kacperczyk
Altówka | Igor Kabalewski
Wiolonczela | Alfred Wiltos
Kontrabas | Radek Nur
Kotły, perkusja | Rafał Kucharski

Dyrygent | Jerzy Wołosiuk


ZDJĘCIA

A1B09141
A1B09190
A1B08991
A1B08995
A1B08934
A1B08940
A1B08943
A1_04215
A1_04276
A1_04188
previous arrow
next arrow

RECENZJE

Premiera warszawskiej wersji dla dzieci, którą przygotowano w ramach 6. Mozart Junior Festival, zatytułowana została Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu – istotne, bo dzięki temu spektakl pokazuje nie tylko powszechnie znaną baśniowość, ale i wyraźnie podkreśla uniwersalne wartości, które są dostępne dla każdego widza, niezależnie od wieku czy przygotowania muzycznego. Dialogi uproszczono, by trafiły do młodszych widzów, ale uniknięto infantylizowania. Zamiast tego pojawiły się zabawne wstawki, które bawiły nie tylko dzieci. Choć historia została okrojona, jej forma zyskała niebywałą klarowność. Każda z postaci – poczynając od księcia Tamina, przez Papagena, aż po Sarastra – na moment staje się narratorem, prowadząc widza przez kolejne etapy opowieści. Dzięki temu dzieci, ale i dorośli, poznają nie tylko przebieg wydarzeń, lecz także punkty widzenia bohaterów, ich motywacje i dylematy. Taka forma wciąga, buduje napięcie, a jednocześnie oswaja młodego widza z językiem teatru i opery. Humorystyczne, nienachalne i inteligentne wstawki sprawiają, że spektakl ogląda się z prawdziwą przyjemnością. A przesłanie, choć proste, nie trąci banałem – warto być dobrym, bo dobro, nawet wystawiane na próbę, ostatecznie zwycięża.
(…) Szczególne wrażenie zrobiła na mnie Magdalena Łaszcz jako Pamina – zarówno aktorsko, jak i wokalnie. Jej eteryczne, a przy tym solidnie osadzone piano w arii Ach, ich fühl’s (zwłaszcza na tercji g–b dwukreślne) było prawdziwie poruszające. Partnerujący jej Ernest Tymczyszyn (Tamino) i Mateusz Kluczyński (Papageno) nie ustępowali jej poziomem – ten tercet okazał się niezwykle wyrównany i przekonujący.
(…) Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu to świetna propozycja nie tylko dla dzieci, ale i dla rodziców, którzy chcą razem z najmłodszymi odkrywać magię opery i ponadczasową muzykę Mozarta.
 
Ewelina Czarnowska, prestoportal.pl

Dobrze spisała się para idealnych kochanków Pamina i Tamino, Magdalena Łaszcz oraz ładnie brzmiący tenor Ernest Tymczyszyn. Z sukcesem aż dwie Arie Królowej Nocy wyśpiewała Konstancja Molewska… Bardzo dobrze aktorsko w partiach mówionych i bardzo przyzwoicie w śpiewie zapisał się utalentowany scenicznie Papageno Mateusz Kulczyński (…) Stawkę zamykał Sarastro, wysoki, postawny, bardzo dobrze i wyraźnie mówiący polski tekst, bas posiadający dobre walory głosowe…
 
Joanna Tumiłowicz, maestro.net.pl

Skip to content