„Judyta triumfująca” / Antonio Vivaldi – PREMIERA!

„Judyta triumfująca” / Antonio Vivaldi – PREMIERA!

KUP BILET 05.10KUP BILET 06.10KUP BILET 07.10KUP BILET 08.10

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Antonio Vivaldi

Judyta triumfująca

zwycięska nad barbarzyńcami Holofernesa

Kompozytor | Antonio Vivaldi
Libretto | Giacomo Cassetti
Premiera | 5 października 2023 r.

Kierownictwo muzyczne/Dyrygent: Hugo Reyne
Inscenizacja i reżyseria: Maria Sartova
Scenografia i projekt animacji: Damian Styrna
Choreografia i ruch sceniczny: Emil Wesołowski
Kostiumy: Anna Chadaj
Reżyseria światła: Paulina Góral
Multimedia: Eliasz Styrna

OBSADA:

Judyta | Weronika Rabek, Aleksandra Opała
Holofernes | Michal Marhold, Kamil Pękala
Vagaus | Małgorzata Panek, Sylwia Stępień
Abra |
Joanna Radziszewska, Joanna Moskowicz
Ozias | Jadwiga Postrożna, Orysia Guga

Tancerze:
Zyta Bujacz, Nika Warszawska, Anna Pacocha, Natalia Jóźwiak,
Bartłomiej Gąsior, Jakub Jóźwiak, Patryk Rybarski, Sebastian Piotrowicz, Dominik Skorek

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel-Moroz

Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Asystent kierownika muzycznego: Kuba Wnuk
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
Kierownik produkcji: Agata Ślósarska


Wojska asyryjskie oblegają izraelską Betulię. Miasto dzielnie się broni, choć jego upadek wydaje się nieunikniony. Judyta – piękna żydowska wdowa – przedostaje się do obozu wroga. Uwodzi Holofernesa – dowódcę wojsk najeźdźcy i, gdy ten zasypia, ucina mu głowę. Wróg zostaje upokorzony i pokonany!

Gdy w 1716 r. kompozytor Antonio Vivaldi przystępował do muzycznego zilustrowania historii nieustraszonej Judyty, Republika Wenecka pozostawała w stanie wojny, broniąc się przeciwko przeważającym siłom Imperium Osmańskiego. W swoim oratorium w metaforycznym ujęciu kompozytor odniósł się do sytuacji walczącej Serenissimy: pod postacią biblijnej Judyty ukrył Republikę Wenecką, zaś Holofernes uosabiać miał słabnących Turków.

Gatunek oratorium Vivaldi wybrał nie bez powodu – bogata instrumentacja właściwa temu gatunkowi muzycznemu pozwalała na zaprezentowanie wybitnych umiejętności Ospedale della Pietà, dziewczęcej orkiestry, którą kompozytor się opiekował.

Jako utalentowany twórca oper, Vivaldi sprawnie wykorzystał przy tym potencjał narracyjny ukryty w historii nieustraszonej kobiety. W efekcie Judyta triumfująca łączy bogatą instrumentację z żywą narracją o amplitudzie doznań właściwej operze.

Skip to content