Koncert Noworoczny

Koncert Noworoczny

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

 

Koncert Noworoczny

 

Dorota Szczepańska | sopran

 

Justyna Rekść-Raubo |  viola da gamba

Filip Pysz |  trąbka

 

Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)

 

Dyrygent | Adam Banaszak

 

 

Program koncertu

 

Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 8 Bożonarodzeniowy

Johann Sebastian Bach – 3 suita orkiestrowa, BWV 1068

Johann Sebastian Bach – Kantata Jauchzet Gott in allen Landen, BWV 51

***

Jean-Baptiste Lully – Marche pour la cérémonie des Turcs

Jean-Baptiste Lully – Ballet de la nuit – Uwertura

Georg Friedrich Händel – Kantata Tra le fiamme, HWV 170

Georg Friedrich Händel – Muzyka ogni sztucznych, HWV 351

 

 

To już tradycja, że renomowane teatry operowe i filharmoniczne sale przygotowują specjalne programy z okazji nowo rozpoczętego roku. Najwybitniejsi kompozytorzy na przestrzeni wieków postarali się, aby melomani mieli z czego wybierać w tym wyjątkowym okresie.

Concerto grosso op. 6 nr 8  zwane najczęściej Koncertem Bożonarodzeniowy Arcangelo Corellego, to jedna z najczęściej wykonywanych kompozycji tego znakomitego kompozytora, owoc zamówienia kardynała Pietro Ottoboniego i to również jemu pierwotnie je wykonano właśnie jako muzykę uświetniająca okres bożonarodzeniowy.

III suita orkiestrowa Jana Sebastiana Bacha (BWV 1068) to jedna z tych kompozycji epoki baroku, która definiuje nie tylko formę suity orkiestrowej, ale również należy do najznakomitszych dzieł tego czasu. Znamienne, iż sam Bach napisał tylko partie skrzypiec i continuo (rękopis z 1730 roku); głosy trąbek, obojów i kotłów to wkład Carla Philippa Emanuela Bacha (syn Jana Sebastiana), natomiast głosy II skrzypiec i altówek popełnił uczeń Mistrza – Johann Ludwig Krebs.

Johann Sebastian Bach – Kantata Jauchzet Gott in allen Landen (BWV 51) to jedno z tych dzieł, które dogłębnie odzwierciedla oddanie Jana Sebastiana Bacha Bogu. Co ciekawe, samo dzieło nie zostało przypisane konkretnemu dniu w kalendarzu liturgicznym i stało się ozdobą et in ogni tempo czyli – jak dopisał sam Bach – “w XV niedzielę po Trójcy Świętej lub w każdej innej porze”.

Jean- Baptiste Lully to bezsporny mistrz fraz, które w ramach dzieł operowych wspaniale umieszczał sekwencje taneczne odwołujące się wprost do dworskich tańców włoskich i francuskich. Muzyka tego kompozytora od lat gości w repertuarze Warszawskiej Opery Kameralnej, tym razem usłyszą Państwo jego: Marche pour la cérémonie des Turcs oraz uwerturę z Ballet de la nuit. Uwertura ta pozostaje jednym z najważniejszych dzieł w historii francuskiego baletu i opery, a jego znaczenie wykracza daleko poza muzykę, stając się symbolem rozkwitu kultury dworskiej czasów Ludwika XIV.

Georg Friedrich Händel – Kantata Tra le fiamme (HWV 170) to kompozycja która powstała w czasie gdy Händel przebywał we Włoszech. To tam z uwagą zgłębiał włoską tradycję operową i kantatową a tworzył dzieła zarówno religijne jak i świeckie. Sam tytuł Tra le fiamme (Wśród płomieni) odnosi tyle samo do promieni słońca, które stopiły wosk w skrzydłach Ikara, jak i do symbolicznych płomieni namiętności.

Koncert zwieńczy jedno z najsłynniejszych dzieł instrumentalnych baroku, wpisane w poczet ikonicznych wręcz kompozycji Händla – Muzyka ogni sztucznych (HWV 351), czyli Music for the Royal Fireworks.

Skip to content