Requiem d-moll KV 626 w wkulturalnysposob.com

Requiem d-moll KV 626 w wkulturalnysposob.com

Stylowo, precyzyjnie, poruszająco – nowa odsłona „Requiem” Mozarta w wykonaniu artystów Warszawskie Opery Kameralnej


5*/5*
Author: W Kulturalny Sposób
Data: 1 września, 2025
Robert Majewski © 2025
Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem d-moll KV 626

Stylowo, precyzyjnie, poruszająco – nowa odsłona „Requiem” Mozarta w wykonaniu artystów Warszawskie Opery Kameralnej

Dorota Szczepańska – sopran, Maya Gour – mezzosopran, Benjamin Hulett – tenor, Rafał Siwek – bas, Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej – przygotowanie Krzysztof Kusiel-Moroz, Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV), Adam Banaszak – dyrygent
DUX Recording Producers, Warsaw Chamber Opera 2025, DUX 2156, WOK CD 007, TT: 46’32”

Nowe nagranie „Requiem” d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta, zrealizowane przez Warszawską Operę Kameralną, stanowi wartościowy wkład w wykonawstwo historyczne tego monumentalnego dzieła. „Requiem” od ponad dwóch stuleci inspiruje wykonawców i słuchaczy, stanowiąc jedno z najczęściej interpretowanych dzieł sakralnych epoki klasycyzmu. Niniejsze nagranie, oparte na urtextowym wydaniu New Mozart Edition w opracowaniu Leopolda Nowaka, wnosi świeżą jakość, wynikającą ze świadomości źródeł, dojrzałości interpretacyjnej i dobrego wykonania.

Wydarzeniem artystycznym samym w sobie jest udział Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV), która z powodzeniem realizuje założenia wykonawstwa historycznego. Strojenie w a¹ = 430 Hz, zastosowanie instrumentów z epoki oraz stylowa artykulacja i frazowanie budują brzmienie o dużej szlachetności, a jednocześnie pełne intensywnej ekspresji. Zespół Wokalny WOK, przygotowany przez Krzysztofa Kusiel-Moroza, odznacza się precyzją intonacyjną, dbałością o kształt frazy oraz wewnętrzną spójnością faktury chóralnej. Partie fugowane są wykonane z klarownością i energią, nie tracąc przy tym klarowności i głębi wyrazu.

Solistyczny kwartet wokalny prezentuje znakomity poziom artystyczny, zachowując równowagę pomiędzy indywidualnym charakterem głosów a zespoleniem brzmieniowym w ansamblach. Sopran Doroty Szczepańskiej i mezzosopran Mayi Gour cechuje naturalna nośność oraz wyważona emisja, która wpisuje się w estetykę epoki. Głos Benjamina Huletta wnosi do faktury lekkość i blask, zaś Rafał Siwek prezentuje bas o ugruntowanej, aksamitnej barwie, co nadaje całości solidny fundament harmoniczny. Partie solowe prowadzone są z umiarem, z poszanowaniem proporcji stylu klasycznego, unikając nadmiaru romantycznej emfazy.

Na szczególne uznanie zasługuje praca dyrygenta, Adama Banaszaka, kierownika muzycznego MACV. Jego interpretacja łączy intelektualną precyzję z emocjonalnym zaangażowaniem. Tempo i agogika są podporządkowane logice formalnej dzieła, ale również jego retoryce i dramaturgii. Banaszak umiejętnie modeluje napięcia dynamiczne i narracyjne, zachowując klarowność struktury muzycznej. Równowaga pomiędzy chórem, orkiestrą i solistami jest dobrze utrzymana, co przekłada się na czytelność faktury i sugestywny przekaz treści.
Nagrania dokonana w Auli Kryształowej SGGW. Odznacza się ono znakomitą jakością akustyczną. Przestrzenność i selektywność dźwięku sprzyjają percepcji zarówno subtelnych niuansów artykulacyjnych, jak i dużych planów dynamicznych.
Nagranie „Requiem” Mozarta w interpretacji artystów Warszawskiej Opery Kameralnej to przykład przemyślanej i dojrzałej realizacji, która przybliża współczesnemu odbiorcy ducha muzyki Mozarta w sposób zarówno wierny źródłom, jak i artystycznie poruszający. To propozycja cenna nie tylko z punktu widzenia wykonawstwa historycznego, ale również ze względu na spójność interpretacyjną i wysoki poziom muzyczny wszystkich uczestników projektu.

Skip to content