Święto muzyki Mozarta ponad granicami – 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu

pap-mediaroom.pl – 16.05.2024

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Spektakle operowe, koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej, dzieła oratoryjne – skomponowane przez jednego z największych geniuszy muzycznych świata – Wolfganga Amadeusza Mozarta – wypełnią program 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Święto miłośników twórczości jednego z klasyków wiedeńskich rozpoczęło się w Warszawie 13 maja, ale koncerty tegorocznego Festiwalu odbędą się również w Wiedniu.

„Koncerty inaugurujące Festiwal stały się tradycją, a Salę Koncertową Filharmonii Narodowej co roku wypełniają melomani spragnieni muzyki Mozarta w najlepszym i stylowym wykonaniu. Nie inaczej jest w tym roku” – powiedziała dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej podczas Wielkiej Gali Otwarcia 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie.

Gwiazdami Gali byli: Jessica Pratt (sopran koloraturowy), laureatka m.in. International Opera Award Oscar Della Lirica, która występuje na najważniejszych scenach operowych świata (m.in. mediolańskiej La Scali, Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro La Fenice w Wenecji, londyńskiej Covent Garden, Staatsoper w Wiedniu) oraz Petr Nekoranec (tenor), laureat m.in. Francesco Viñas International Competition, występujący m.in. w monachijskiej Bayerische Staatsoper, wiedeńskim Theater an der Wien oraz paryskim Théâtre des Champs-Elysées.

Solistom towarzyszyła Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) pod batutą Michała Maciaszczyka, a w programie wieczoru znalazły się uwertury i arie z oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, m.in. „Uprowadzenie z seraju”, „Don Giovanni”, „Łaskawość Tytusa”.

Podczas Gali dyrektor Węgorzewska-Whiskerd poinformowała, że w ramach tegorocznej edycji Festiwalu trzy koncerty odbędą się w Wiedniu, z którym Wolfgang Amadeusz Mozart był szczególnie związany – tam powstały jego najważniejsze i najbardziej znane dzieła, tam też zmarł. I tak 19 maja w Sali słynnego Wiener Musikverein powtórzony zostanie warszawski koncert, który zainaugurował Festiwal. Dzień później w słynnym Mozarthaus (domu, który kompozytor wynajmował w Wiedniu najdłużej i w którym napisał słynne „Wesele Figara”) – muzycy wykonają program zatytułowany „Mozartian Dialogues: From Strings to Winds” (kwartety smyczkowe KV 155-158 oraz „Divertimento B-dur” KV 240). 21 maja zaś, w wiedeńskiej Hofburgkapelle, orkiestra MACV pod dyrekcją Adama Banaszaka wykona trzy ostatnie mozartowskie Symfonie (39. Es-dur, 40. G-moll i 41 C-dur).

W Warszawie melomani będą zaś mogli wysłuchać muzyki Mozarta (w tym oper, wielkiej Mszy c-moll KV 427 i dwukrotnie słynnego Requiem d-moll KV 626 w dwóch opracowaniach) w wykonaniu m.in. Acadiana Chamber Orchestra z USA pod batutą Mariusza Smolija, sopranistek Elizabeth Llewellyn i Ruby Hughes, skrzypaczki Elizabeth Pitcairn oraz Zespołu Wokalnego Warszawskiej Orkiestry Kameralnej i Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod batutą Antoniego Wita i Adama Banaszaka.

Specjalnie dla dzieci przygotowano warsztaty, spotkania, Mozart Editions lubianej przez widzów Snack Opera. Interesująco zapowiadają się koncert powołanej na festiwal Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej (złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski) oraz Noc Muzeów 18 maja – ze specjalnym mozartowskim programem, skierowanym także do najmłodszych.

Na szczególną uwagę zasługuje program piątej edycji Mozart Junior Festival – a w nim spektakle dla dzieci, premiera familijnej opery „Chcę śpiewać”, warsztaty i koncert Młodzieżowej Orkiestry Mozartowskiej – złożonej z najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych z całej Polski. Piąty Mozart Junior Festival potrwa do 15 czerwca 2024 r.

33. Festiwal Mozartowski zakończy 30 czerwca Mozart Night – Wielka Gala Finałowa pod hasłem „Mozart versus Salieri” w stołecznym Teatrze Polskim. Melomani wysłuchają kompozycji tych dwóch rywalizujących ze sobą -za życia i po śmierci- twórców, jak głosi czarna legenda uwieczniona w filmie „Amadeusz” Miloša Formana.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Skip to content