Orkiestra Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)
Skrzypce
Maria Papuzińska-Uss – koncertmistrz
Grzegorz Lalek – z-ca koncertmistrz
Ewa Chmielewska – z-ca koncertmistrz
Anna Jóźwiak-Kłosiewicz – lider II skrzypiec
Łukasz Strzelczyk – lider II skrzypiec
Agata Front
Karolina Habało
Agata Habera
Kornelia Korecka-Karbownik
Magdalena Kuźmińska-Hartung
Mateusz Małecki
Klaudia Matlak
Natalia Moszumańska
Marcin Sochan
Katarzyna Szewczyk-Pławecka
Jacek Wachnik
Weronika Zimnoch
Altówki
Marcin Stefaniuk – lider / inspektor
Piotr Chrupek
Ewa Pilarska-Banaszak
Anna Stankiewicz
Anna Wieczorek
Wiolonczele
Jakub Kościukiewicz – koncertmistrz
Katarzyna Cichoń
Anna Cierpisz
Justyna Rekść-Raubo
Aleksandra Rybak-Żymła
Karolina Szewczykowska
Kontrabasy
Stanisław Smołka – lider
Jakub Adamiak
Paweł Muzyka
Flety
Paweł Książkiewicz
Małgorzata Wojciechowska
Karolina Zych
Fagot
Szymon Józefowski
Beniamin Lewi
Oboje
Marek Niewiedział
Jan Hutek
Patrycja Leśnik-Hutek
Rafael Gabriel Przybyła
Klarnet
Rafał Michalik
Robert Michalski
Rogi naturalne
Dominika Stencel
Anna Baran
Krzysztof Białasik
Michał Kanawka
Trąbki
Ostap Popovych
Jacek Brzózka
Michał Gidziński
Aneta Mścisz
Puzony
Robert Krajewski
Piotr Wawreniuk
Michał Kiljan
Perkusja
Jarosław Kopeć
Krzysztof Niezgoda
Pozytyw
TBA
Klawesyn
Dorota Stawarska
Maurycy Raczyński
Inspektor
Marcin Stefaniuk
Kierownik muzyczny MACV
Adam Banaszak
Pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej został założony przez Stefana Sutkowskiego w 1957 roku. Jego członkowie postawili sobie za cel popularyzację nowo odkrytych zabytków muzyki polskiej. W 1961 roku muzycy ci stali się członkami założycielami Warszawskiej Opery Kameralnej.
Artyści studiowali i doskonalili swoje umiejętności u najlepszych w Europie specjalistów w zakresie gry na instrumentach historycznych, uczestniczyli też w licznych międzynarodowych projektach koncertowych i nagraniowych, co pozwoliło zachować kontakt z najnowszymi tendencjami w tej dziedzinie. Na obecny poziom artystyczny zespołu wpływ mieli też współpracujący z nim artyści, tacy jak: Benjamin Bayl, Paul Esswood, José Maria Florêncio, Friedrich Haider, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Władysław Kłosiewicz, Wieland Kuijken, Jean-Claude Malgoire, Zbigniew Pilch, Hubert Rutkowski, Jana Semerádová, Marcin Sompoliński, Lilianna Stawarz, Marco Vitale, Marek Toporowski, Paul McCreesh, Michał Maciaszczyk i Dirk Vermeulen.
Repertuar sceniczny zespołu obejmuje między innymi: pierwszą w historii operę Euridice Jacopo Periego, wszystkie zachowane opery Claudia Monteverdiego, opery angielskie Johna Blowa i Henry’ego Purcella, francuskie opery Jeana-Baptiste’a Lully’ego i Jeana-Philippe’a Rameau oraz opery późnobarokowe
Alessandra Scarlattiego, Johanna Adolfa Hassego i Georga Friedricha Händla. Opery Wolfganga Amadeusza Mozarta stanowią szczególną pozycję repertuarową orkiestry MACV i jest to z pewnością jeden z niewielu zespołów instrumentów dawnych na świecie posiadający w swoim bieżącym repertuarze wszystkie dzieła sceniczne tego kompozytora. MACV wykonuje także muzykę wczesnego romantyzmu ze szczególnym uwzględnieniem takich kompozytorów jak Stanisław Moniuszko czy Gioacchino Rossini.
Od 2019 roku orkiestra rozpoczęła współpracę z wyjątkowymi osobowościami muzyki jazzowej: Krzysztofem Herdzinem, Andrzejem Jagodzińskim, Marcinem Maseckim i Leszkiem Możdżerem, co zaowocowało cyklem Jazz z MACV z koncertami i nagraniami o niespotykanej wcześniej wartości interpretacyjnej. Musicae Antiquae Collegium Varsoviense odbyło wiele tournée zagranicznych i uczestniczyło w prestiżowych festiwalach międzynarodowych, podczas których spotykało się zawsze z przychylną reakcją ze strony krytyki i odbiorców. Jesienią 2019 roku, tournée po Japonii (m.in. Kanagawa Kenmin Hall, Tokio Metropolitan Theatre, Olympus Hall Hachioji, Tokio Bunka Kaikan, Maebashi Culture Hall) z operami W.A. Mozarta spotkało się z niezwykle żywiołowym przyjęciem publiczności oraz recenzentów. Sukcesem okazały się również występy Warszawskiej Opery Kameralnej w Wiedniu: trzykrotnie w słynnej sali koncertowej Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego Wiener Musikverein (2022, 2023, 2024) oraz Mozarthaus i Hofburgkapelle w 2024 roku. Opera zaprezentowała wiedeńskiej publiczności m.in. 3 ostatnie symfonie W.A. Mozarta, Pasję wg św. Jana J.S. Bacha, 88. Symfonię G-dur Josepha Haydna oraz 7. Symfonię A-dur Ludwiga van Beethovena. Występy WOK w Wiedniu w roku 2024 były częścią 33. Festiwalu Mozartowskiego.
W dyskografii zespołu na uwagę zasługuje: 6 tytułów operowych, kilkanaście płyt z dziełami kompozytorów polskiego baroku. W ostatnim roku orkiestra MACV dokonała serii nagrań, z których na szczególną uwagę zasługują: La Luce we współpracy z światowej sławy artystką Simone Kermes, Jazz z MACV – Krzysztof Herdzin oraz Ouvertures Wolfganga Amadeusza Mozarta pod dyrekcją koncertmistrza Radosława Kamieniarza. Najnowszym wydawnictwem fonograficznym jest album Composites napisany przez Leszka Możdżera specjalnie dla Warszawskiej Opery Kameralnej, który stał się Bestsellerem Empiku Top 2023 w kategorii jazz, a jesienna trasa koncertowa Jazz Top 2023 w ankiecie czytelników czasopisma Jazz Forum – Koncertem Roku 2023.
Album został również płytą roku i zdobył nagrodę muzyczną przyznawaną corocznie przez łódzkie Stowarzyszenie Jazzowe „Grand Prix Jazz Melomani” zwaną jazzowym Oscarem.