O nas
Warszawska Opera Kameralna
Warszawska Opera Kameralna jest instytucją muzyczną, która w 2021 roku obchodziła 60-lecie istnienia.
Opera została założona w 1961 roku. Pierwszą premierą sceniczną tego zespołu była La serva padrona G.B. Pergolesiego, wykonana 12 września 1961 r. Repertuar Warszawskiej Opery Kameralnej cechuje ogromna różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilka powstało na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści Opery wykonują również muzykę kameralną, oratoryjną i symfoniczną różnych epok.
Od 15 października 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we własnym teatrze mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. Solidarności 76b. Siedziba Opery, o kameralnym wnętrzu z doskonałą akustyką, wpisana jest do rejestru zabytków Warszawy. Druga scena – Basen Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej – została otwarta w styczniu 2019 roku. Ta niezobowiązująca przestrzeń, dzięki swojej historycznej funkcji pozwala na realizację oryginalnych przedstawień z zaskakującą scenografią.
Opera
Do chwili obecnej Warszawska Opera Kameralna jest organizatorem wielu festiwali, m.in. Festiwalu Mozartowskiego, Festiwalu Oper Barokowych, Festiwalu Claudia Monteverdiego, Festiwalu Gioacchina Rossiniego czy Festiwalu Polskich Oper Współczesnych. W latach 2000-2001 zorganizowała obchody 400-lecia opery jako gatunku. Na tym „festiwalu festiwali” wykonanych zostało 57 dzieł scenicznych z różnych epok (w tym 7 premier), począwszy od pierwszej zachowanej w całości opery w historii – Euridice Jacopo Periego, po opery współczesne pisane na zamówienie WOK.
Sztandarowym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej jest odbywający się już od 32 lat Festiwal Mozartowski. Zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Od początku swego istnienia Festiwal był jedynym w Europie, podczas którego przedstawiano – i robił to zespół artystyczny jednego teatru operowego – cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdego roku w Warszawie prezentowane są opery kompozytora, a także jego dzieła oratoryjne, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne. Spektakle i koncerty odbywają się każdego roku w maju, czerwcu i lipcu w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej oraz w innych, zabytkowych obiektach stolicy.
Współpraca zagraniczna
Miarą marki Warszawskiej Opery Kameralnej jest jej zakrojona na szeroką skalę działalność zagraniczna. Niemal od samego początku swojego istnienia, zespół regularnie występuje poza granicami Polski. Wystawił komplet dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta w Wiedniu, niemal cały komplet w Holandii, cyklicznie prezentował swój repertuar na scenach Francji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Skandynawii, Austrii, Izraelu, Portugalii, Słowenii i Chorwacji. Warszawska Opera Kameralna odbyła 7 tournèe po Japonii, gdzie wystawiła dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta (łącznie ponad 150 spektakli) oraz Gioacchino Rossiniego w najbardziej renomowanych salach tego kraju. Regularnie wystawiała w Libanie (Al Bustan Festival) oraz Omanie (Muscat Music Festival). Swoją działalność zespół WOK realizował zarówno poprzez wystawienia oper klasycznych, romantycznych i współczesnych, jak i dzieł barokowych i renesansowych.
W 2017 roku WOK wystawiła dzieło Operetka Michała Dobrzyńskiego wg dramatu Witolda Gombrowicza w ramach Festiwalu ARMEL w Wiedniu. Również w 2017 roku zaprezentowała w St. Petersburgu operę Georga Friedricha Händela Imeneo w ramach tamtejszego Festiwalu Operowego. Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense zagrała koncert wraz z Hubertem Rutkowskim (solista – fortepian historyczny) w ramach festiwalu w Hamburgu.
W roku 2017 zrealizowano premierę opery Armide Jeana-Baptisty Lully’ego we współpracy z Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik i Centre de Musique Baroque de Versailles w koprodukcji z TVP Kultura. Za realizację Armide Warszawska Opera Kameralna otrzymała nagrodę Giuseppe di Stefano w sycylijskiej Taorminie przyznaną przez Sycylijski Chór Liryki.
W ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza Kulturalne pomosty WOK wystawiła Tango Michała Dobrzyńskiego wg dramatu Sławomira Mrożka w Estońskiej Operze Narodowej w Tallinie. W 2019 roku WOK odbyła dwutygodniowe tournèe po Japonii ze spektaklami Czarodziejski flet, Wesele Figara i Requiem Mozarta. Również w roku 2019 przy współpracy z TVP Kultura zostały nagrane i wyemitowane spektakle Halka wileńska Stanisława Moniuszki oraz Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka (opera wyemitowana podczas obchodów 15-lecia stacji TVP Kultura).
W roku 2020, po raz pierwszy w historii WOK został wyprodukowany, a następnie wyemitowany przez TVP Kultura spektakl baletowy Dziadek do Orzechów Piotra Czajkowskiego. W roku 2021 w koprodukcji z TVP Kultura zostało zarejestrowane arcydzieło francuskiego baroku Castor et Pollux Jeana-Philippe’a Rameau.
Sukcesem okazał się również występ w słynnej sali koncertowej Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego (Wiener Musikverein) w kwietniu 2022 roku, podczas którego zabrzmiała Pasja wg św. Jana J.S. Bacha pod dyrekcją Michała Maciaszczyka.
W 2022 roku WOK wystawiła Tango Michała Dobrzyńskiego wg dramatu Sławomira Mrożka w Domu Kultury Polskiej w Wilnie.
W katalogu fonograficznym Warszawskiej Opery Kameralnej możemy znaleźć najnowsze albumy: Jazz z MACV: Krzysztof Herdzin, Jazz z MACV: Marcin Masecki, Jazz z MACV: Kolędy z MACV oraz Overtures Wolfganga Amadeusa Mozarta. Wszystkie masze wydawnictwa dostępne są na najważniejszych platformach streamingowych. Opera została założona w 1961 roku. Pierwszą premierą sceniczną tego zespołu była La serva padrona G.B. Pergolesiego, wykonana 4 września 1961 roku Repertuar Warszawskiej Opery Kameralnej cechuje ogromna różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilka powstało na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści Opery wykonują również muzykę kameralną, oratoryjną i symfoniczną różnych epok.
Od 15 października 1986 roku Warszawska Opera Kameralna występuje we własnym teatrze mieszczącym się w zabytkowym budynku z 1775 roku przy al. Solidarności 76b. Druga scena – Basen Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej – została otwarta w styczniu 2019 roku.
Do chwili obecnej Warszawska Opera Kameralna jest organizatorem wielu festiwali, m.in. Festiwalu Mozartowskiego, Festiwalu Oper Barokowych, Festiwalu Claudia Monteverdiego, Festiwalu Gioacchina Rossiniego czy Festiwalu Polskich Oper Współczesnych. W latach 2000–2001 zorganizowała obchody 400-lecia opery jako gatunku. Na tym „festiwalu festiwali” wykonanych zostało 57 dzieł scenicznych z różnych epok (w tym 7 premier), począwszy od pierwszej zachowanej w całości opery w historii – Euridice Jacopo Periego, po opery współczesne pisane na zamówienie WOK.
Sztandarowym przedsięwzięciem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej jest odbywający się już od 32 lat Festiwal Mozartowski. Zorganizowany został po raz pierwszy w 1991 roku dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Od początku swego istnienia Festiwal był jedynym w Europie, podczas którego przedstawiano – i robił to zespół artystyczny jednego teatru operowego – cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdego roku w Warszawie prezentowane są opery kompozytora, a także jego dzieła oratoryjne, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne. Spektakle i koncerty odbywają się każdego roku w maju, czerwcu i lipcu w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej oraz w innych, zabytkowych obiektach stolicy.
11 lutego 2023 roku po raz kolejny w Złotej Sali wiedeńskiego Musikverein odbył się koncert naszych artystów. Tym razem Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV podbiła serca wiedeńskiej publiczności brawurowym wykonaniem Symfonii G-dur Hob. I:88 Józefa Haydna oraz VII Symfonii A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena.