Warszawska Opera Kameralna rozpoczyna cykl koncertów w przepięknych wnętrzach Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Każda część będzie dedykowana innemu cenionemu kompozytorowi.
Zapraszamy w każdą niedzielę września o godz. 17.00.
Pierwszy koncert, 6 września 2020 r., zatytułowany Eine Kleine Nachtmusik, czyli Mozartkugeln dla każdego poświęcony będzie twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756 – 1791).
W koncercie wystąpią muzycy orkiestry Musicae Antiquae Collegium Varsoviense:
I skrzypce
Marcin Sochan
Ewa Chmielewska
Agata Habera
II skrzypce
Natalia Moszumańska
Kornelia Korecka-Karbownik
altówka
Anna Wieczorek
wiolonczela
Katarzyna Cichoń
Anna Cierpisz
kontrabas
Anna Bator
pozytyw
Krzysztof Marosek
oraz
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza w składzie:
Soprany: Ewelina Osowska (solo), Ewa Kuryłowicz, Teresa Tippe
Alty: Paulina Łysikowska (solo), Dorota Solecka, Ewelina Rzezińska
Tenory: Tomasz Grygo (solo), Aleksander Słojewski, Marek Sadowski
Basy: Piotr Pieron (solo), Łukasz Geryń, Milewski Andrzej
W programie koncertu:
Eine Kleine Nachtmusik KV 525
Divertimento D-dur KV 136
Divertimento F-dur KV 138
Missa Brevis KV 275
Serenada G-dur nr 13 KV 525, znana jako Eine kleine Nachtmusik jest jedną z najbardziej znanych kompozycji Wolfganga Amadeusza Mozarta, napisaną na kwartet smyczkowy. Mozart skomponował ją w 1787 roku w Wiedniu, w tym samym czasie, kiedy pracował nad operą Don Giovanni. Nie są znane dokładne okoliczności powstania dzieła.
Missa brevis B-dur jest ostatnią z 15 małych mszy Mozarta napisanych w salzburskim okresie twórczości, kiedy kompozytor pozostawał na służbie u arcybiskupa Salzburga, księcia Coloredo. Utwór po raz pierwszy został wykonany 22 grudnia 1777 roku w katedrze w Salzburgu po dyrekcją 21-letniego wówczas kompozytora w oryginalnej obsadzie na instrumenty smyczkowe z organami. W latach późniejszych, na potrzeby wykonania mszy w Monachium, Mozart dopisał dopisał jeszcze partię 2 oboi i 2 rogów, jednak dzisiaj usłyszymy kompozycje w pierwotnej – smyczkowej – wersji z towarzyszeniem pozytywu.
Charakterystyczna jest dla mozartowskich małych mszy prostota wypowiedzi i wyjątkowa pogoda ducha przezierająca z dźwięków i fraz płynących z tej zwartej, kilkunastominutowej partytury. Ciekawe, że pozostaje ona niejako w sprzeczności ze stanem ducha kompozytora, który szczerze nie znosił swojej muzycznej służby u arcybiskupa, uważając ją za zniewalającą jego kompozytorskie i koncertowe aspiracje.
Koncerty kameralne w wykonaniu muzyków MACV to możliwość poznania bardzo szerokiego spektrum repertuarowego, od renesansowej polifonii zaczynając a na muzyce dojrzałego romantyzmu, kończąc. Jest to też niepowtarzalna okazja, aby lepiej poznać indywidualne umiejętności poszczególnych muzyków grających na co dzień w jednej z wiodących polskich orkiestr instrumentów historycznych: Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
Samo pojęcie muzyka kameralna jest niezwykle szerokie. Nazwa pochodzi z włoskiego: da camera czyli „do komnaty, pokoju” i początkowo określano nią muzykę wykonywaną w pomieszczeniach prywatnych. Ze względu na swój intymny charakter muzykę kameralną określa się mianem „muzyki przyjaciół”. Przez ponad 100 lat kameralistyka była grana głównie przez muzyków amatorów w ich domach, a nawet dziś, gdy kameralistyka przeniosła się z domu do sali koncertowej, wielu muzyków, amatorów i profesjonalistów, nadal uprawia kameralistykę dla przyjemności. Granie muzyki kameralnej wymaga specjalnych umiejętności, zarówno muzycznych, jak i towarzyskich, różniących się od umiejętności niezbędnych do gry solowej czy symfonicznej.
W cyklu Koncerty Kameralne w Wilanowie usłyszymy między innymi mistrzów renesansowej polifonii, sonaty barokowe, klasyczne tria i kwartety, zarówno smyczkowe, jak i przeznaczone na instrumenty dęte oraz divertimenta i koncerty komponowane dla bardziej rozbudowanych zespołów. Podczas wybranych koncertów usłyszymy dzieła wokalno-instrumentalne mistrzów XVII i XVIII-wieku.