WOK BAROQUE
Teatro alla moda
Jana Semeradova- traverso/dyrygent
Marek Niewiedział – obój
Jan Jakub Monowid – kontratenor
Andrzej Lajborek – narrator
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Teatro Alla Moda
Czy można sobie wyobrazić dzieło, które będąc rzekomą poradą dla całego operowego teatru, staje się jedną wielka drwiną z tegoż? W rzeczy samej tak dzieje się w dziele Benedetto Marcello, z które niniejszy koncert zaczerpnął swój tytuł. Znajdziemy w nim zaczarowany świat teatru przedstawiony w krzywym zwierciadle. Dość wspomnieć, że idąc tropem przesłania autora: nowocześni poeci z założenia nie czytają antycznych mistrzów, bowiem po co, skoro antyczni nie czytali ich. Jakże to aktualne, prawda? I taki jest klucz do tego koncertu.
Muzyka absolutnie w konwencji na serio, ale traktująca to co wokół nas z lekkim przymrużeniem oka. Ale czy aby nie za to kochamy Barok z jego elegancja i wyniosłością zaklęta w nutach, ale i przerysowaniem frazy, Barok okapujący bogactwem i interpretacyjną swobodą?
Jeśli dodać do tego wykonawczą erudycję artystów, którzy przeniosą nas wehikułem czasu do epoki Antonio Vivaldiego, Antonio Caldary, Alessandro Marcello i Antonio Lottiego, to możemy mówić, że zarówno zjawiskowy Vivaldiowski koncert na flet poprzeczny “La Notte” (tu w partii solowej prowadząca koncert „od pulpitu” Jana Semerádowá) jak i koncertowy, obojowy popis sygnowany przez Alessandro Marcello w wirtuozowskiej interpretacji Marka Niewiedziała, to wszystko czeka nas w wersji najbliższej temu, jak słuchali tej muzyki jej twórcy.
Jak przystało na prezentacje pod szyldem WOK Baroque, tradycyjnie fundamentem będzie orkiestra: Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Ale skoro mowa o mistrzowskich interpretacjach barokowej muzyki z krainy, która staje się górnymi obrzeżami buta Półwyspu Apenińskiego, nie może zabraknąć sztuki wokalnej. Dla wielu to sól tamtej epoki. A skoro na scenie pojawia się Jan Jakub Monowid, światowej sławy polski kontratenor, którego obecność jest gwarantem jakości, swoistym wyznacznikiem określającym atrakcyjność koncertu, to możemy tylko dodać: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, nie jest z gumy! Niespełna pół tysiąca miejsca miejsc przy tak sensacyjnym koncercie może skutkować trawestacją dramatopisarskiego stylu Benedetto Marcello (tak, tego od tytułowego „Teatro Alla Moda…”): Szczęśliwi ci, którzy mają bilety na ten koncert i staną twarzą w twarz, z boskim obliczem tej muzyki.
Program:
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Uwertura do opery L’Incoronazione di Dario RV 719 (1717) 3´50
Antonio Vivaldi
Vedrò con mio diletto
aria Anastasia z opery Il Giustino RV 717
libretto: Nicolò Bergan
Benedetto Marcello (1686–1739)
Satyryczny pamflet Il teatro alla moda (fragmenty)
Antonio Vivaldi
Sol da te mio dolce amore
aria Ruggiera z opery Orlando furioso RV 728, libretto: Grazio Braccioli
na podstawie poematu Orland szalony Ludovica Ariosta
Alessandro Marcello (1673–1747)
Koncert d-moll
na obój, orkiestrę smyczkową i basso continuo
- Andante
- Adagio
- Allegro
Antonio Lotti (1667–1740)
Uwertura do opery Il Costantino (1716)
Antonio Caldara (1670–1736)
Gran miseria
Aria Pipy z intermezza Pipa e Barlafuso, libretto: Rinaldi Francesco Cantù
do opery Il Costantino Antonia Lottiego i Johanna Josepha Fuxa
Antonio Vivaldi
Koncert g-moll La Notte RV 104
na flet, 2 skrzypiec, fagot i basso continuo
- Largo
- Fantasmi. Presto
- Largo – Andante
- Presto
- Il sonno. Largo
- Allegro
Antonio Vivaldi
Sinfonia z serenaty La Sena festeggiante RV 693
Allegro molto – Andante molto – Allegro molto
Vaga perla
Aria Virtù z serenaty La Sena festeggiante RV 693
libretto: Domenico Lalli
Jana Semerádová jest absolwentką Konserwatorium w Pradze, Wydziału Filozofii Uniwersytecie Karola (Teoria i Praktyka Muzyki Dawnej), a także Konserwatorium Królewskiego w Hadze w Holandii (klasa Wilbert Hazelzet). W 2003 roku została laureatką, w kategorii Dawnych Dętych Instrumentów Drewnianych, Międzynarodowego Konkursu im. J.Ph.Telemanna w Magdeburgu.
W tym samym roku, została również laureatką prestiżowego 16. Grosser Förderpreiswettbewerb w Monachium.
Jana Semerádová jest dyrektorem artystycznym Collegium Marianum Praga oraz dyrektorem programowym cyklu koncertów Baroque Soirées, a także międzynarodowego festiwalu Summer Festivities of Early Music. Prowadzi badania w kraju i zagranicą nad gestem, deklamacją i tańcem w epoce baroku.Ma na swoim koncie liczne nagrania dla wielu firm płytowych (Supraphon, Deutsche Grammophon, Pan Classics, Kammer Ton, K617 etc.). Regularnie nagrywa także dla czeskiej telewizji i radia.
Jako solistka występowała w prestiżowych salach koncetowych Wiednia, Berlinia a takze m.in. w Palau de Música w Barcelonie, Centre de Musique Baroque de Versailles. Brała udział w festiwalach jak m.in. Tage Alter Musik w Regensburgu, Bachfest w Lipsku, Mozartfest, Pražské jaro, Europamusicale, Festival de Sablé . Jana Semerádová regularnie występuje także z Akademie für Alte Musik Berlin, Wroclawską Orchiestrą Barokową, Batzdorfer Hofkapelle, Ars Antiqua Austria or modern_times1800.
Prowadzi kursy mistrzowskie w zakresie dawnej praktyki wykonawczej, wykłada na praskim Uniwersytecie Karola.