Stanisław Moniuszko komponował pieśni, muzykę symfoniczną, a nawet operetki. Jednak do historii naszej kultury przeszedł przede wszystkim jako kompozytor operowy. Jego muzyka jest silnie związana z korzeniami i tradycją naszego kraju. To dlatego historia nadała mu zaszczytny tytuł „Ojca Opery Narodowej”. Halka, Straszny dwór, Hrabina, Paria, Flis, Verbum nobile, to wykaz jego dzieł stale powracających na nasze sceny operowe.

Opery Betty i Sielanka od dawna leżą pokryte kurzem na półkach archiwum, a Rokiczana nie została ukończona. Ostatnim odkryciem nieznanych i zapomnianych dzieł Moniuszki okazała się Szwajcarska chatka odnaleziona w Berlinie, a wystawiona listopadzie 2018 roku na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Dwa miesiące wcześniej Opera Krakowska zaprezentowała koncertowe wykonanie zrekonstruowanej Beaty.

W ramach cyklu Festiwalu Moniuszkowskiego ( w tym roku przypada 200. rocznica urodzin kompozytora, dokładnie 5 maja), który ma zobrazować popularność dzieł Moniuszki w kościele Świętego Krzyża w Warszawie odbędzie się koncert – I Litania ostrobramska F-dur na solistów, chór i orkiestrę.

Oprawa Mszy św.:
Sylwia Krzysiek sopran
Elżbieta Wróblewska alt
Jacek Szponarski tenor
Bartosz Szulc bas

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Krzysztof Kusiel-Moroz Kierownik Zespołu Wokalnego

Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Dyrygent Marcin Sompoliński

W programie:
Stanisław Moniuszko – I Litania ostrobramska F-dur na solistów, chór i orkiestrę

1.    Kyrie. Maestoso
2.    Sancta Maria ora pro nobis. Andante
3.    Salus infirmorum. Moderato
4.    Agnus Dei – Christe audi nos. Lento