30. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie
GALA FINAŁOWA 30. FESTIWALU MOZARTOWSKIEGO W WARSZAWIE
SIMONE KERMES
z towarzyszeniem Orkiestry
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)
pod dyrekcją
KUBY WNUKA
Ukoronowanie jubileuszowej, trzydziestej edycji Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie stanowić będzie wydarzenie bezprecedensowe. Recital Królowej Baroku – jedynej i niepowtarzalnej Simone Kermes, która – pałając szczególną sympatią do polskiej publiczności – wystąpi już drugi raz podczas tegorocznego Festiwalu.
Tym razem w programie koncertu zabrzmi kompilacja dzieł szczególnie bliskich sercu artystki, która kunsztem i nietuzinkowością swoich interpretacji od lat zachwyca rzesze melomanów na całym świecie, słynąc z przekraczania granic i odkrywania wciąż nowych dróg do wyrażania siebie poprzez sztukę. Nie inaczej będzie i tym razem.
Simone Kermes stwierdziła, że w muzyce baroku potrafi odnaleźć największą wokalną wolność. Stylistyka tej właśnie epoki stanowi centrum zainteresowań repertuarowych divy. Dlatego też podczas Gali Finałowej nie zabraknie wyjątków z oper pierwszej połowy XVIII wieku, w tym m. in. słynna Aria Kleopatry ,,Piangeró, la sorte mia’’ z opery Juliusz Cezar G. F. Händla. Gdy bohaterka opłakuje swój tragiczny los wyśpiewując rzewne i pełne cierpienia dźwięki, wrażliwy słuchacz nie jest w stanie powstrzymać łez współczucia i wzruszenia, stając twarzą w twarz z bolesnym pięknem w najczystszej postaci.
Nostalgiczna zaduma nie potrwa jednak długo, a przerwie ją żywiołowa muzyka patrona Festiwalu – Wolfganga Amadeusza Mozarta. Poza uwerturami Mistrza i utworami mniej znanymi szerokiemu odbiorcy, usłyszymy również takie operowe przeboje jak słynna koloraturowa aria Konstancji ,,Martern aller Arten’’ z opery Uprowadzenie z Seraju. Nie zabraknie również pierwiastka polskiego – Arii z Trzech utworów w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego, w rok po śmierci kompozytora.
Atrakcyjności i unikatowości wydarzeniu doda fakt, że wszystkie dzieła będą wykonywane przez Orkiestrę Musicae Antiquae Collegium Varsoviense na instrumentach historycznych, a zatem zabrzmią dokładnie tak, jak słyszał je Wolfgang Amadeusz oraz cały poczet kompozytorów wymienionych w programie. Tym bardziej niezwykłe i godne atencji stają się dwie ostatnie pozycje koncertu – wspomniana Aria K. Pendereckiego, oraz wisienka na torcie przeżyć estetycznych – popisowa, koloraturowa aria Kunegundy z opery Kandyd L. Bernsteina „Glitter and be gay”, którą usłyszymy prawdopodobnie po raz pierwszy w historii z towarzyszeniem instrumentów dawnych. Złożoność fakturalna i orkiestracyjna tej niezwykle wymagającej arii, czyni ją idealną klamrą zamykającą Galę Finałową, ale również całą dwumiesięczną wędrówkę przez meandry geniuszu Mistrza z Salzburga.
PROGRAM:
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Uwertura do opery Alcina HWV 34
Leonardo Vinci (1690-1730)
Aria Cezara ,,Se in campo armato“ z opery Catone in Utica
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Aria Tito Manlio „Sonno, se pur sei Sonno“ z opery Tito Manlio
Georg Friedrich Händel
I Hymn Koronacyjny “Zadok the priest” HWV 258
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Uwertura do opery Wesele Figara
Carl Ditters von Dittersdorf (1739-1799)
Aria Zary „E Follia d`un alma stolta‘‘ z oratorium Hiob
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Scena Elektry z chórem „Placido e il mar” z opery Idomeneo KV 366
Wolfgang Amadeus Mozart
Uwertura do opery Uprowadzenie z seraju KV 384
Wolfgang Amadeus Mozart
Aria Konstancji „Martern aller Arten‘’ z opery Uprowadzenie z seraju KV 384
***
Zbigniew Preisner
Van den Budenmayer – Koncert e-moll z filmu ,,Podwójne życie Weroniki’’
Krzysztof Penderecki (1933-2020)
Trzy utwory w dawnym stylu: I Aria
Georg Friedrich Händel
Aria Kleopatry „Piangeró, la sorte mia“ z opery Juliusz Cezar HWV 17
Wolfgang Amadeus Mozart
Chór “Nettuno s’onori” z opery Idomeneo KV 366
Wolfgang Amadeus Mozart
Chór “Oh, voto tremendo” z opery Idomeneo KV 366
Leonard Bernstein (1918-1990)
Aria Kunegundy ,,Glitter and be gay’’ z opery Kandyd