Ładowanie Wydarzenia
04
lipiec
niedziela

Gala finałowa 30. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Simone Kermes i Orkiestra MACV

4 lipca @ 19:00 - 21:00
50PLN – 200PLN
  • To wydarzenie minęło.

30. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie

GALA FINAŁOWA 30. FESTIWALU MOZARTOWSKIEGO W WARSZAWIE

 

SIMONE KERMES

z towarzyszeniem Orkiestry

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV)

pod dyrekcją

KUBY WNUKA

Ukoronowanie jubileuszowej, trzydziestej edycji Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie stanowić będzie wydarzenie bezprecedensowe. Recital Królowej Baroku – jedynej i niepowtarzalnej Simone Kermes, która – pałając szczególną sympatią do polskiej publiczności – wystąpi już drugi raz podczas tegorocznego Festiwalu.

            Tym razem w programie koncertu zabrzmi kompilacja dzieł szczególnie bliskich sercu artystki, która kunsztem i nietuzinkowością swoich interpretacji od lat zachwyca rzesze melomanów na całym świecie, słynąc z przekraczania granic i odkrywania wciąż nowych dróg do wyrażania siebie poprzez sztukę. Nie inaczej będzie i tym razem.

            Simone Kermes stwierdziła, że w muzyce baroku potrafi odnaleźć największą wokalną wolność. Stylistyka tej właśnie epoki stanowi centrum zainteresowań repertuarowych divy. Dlatego też podczas Gali Finałowej nie zabraknie wyjątków z oper pierwszej połowy XVIII wieku, w tym m. in. słynna Aria Kleopatry ,,Piangeró, la sorte mia’’ z opery Juliusz Cezar G. F. Händla. Gdy bohaterka opłakuje swój tragiczny los wyśpiewując rzewne i pełne cierpienia dźwięki, wrażliwy słuchacz nie jest w stanie powstrzymać łez współczucia i wzruszenia, stając twarzą w twarz z bolesnym pięknem w najczystszej postaci.

            Nostalgiczna zaduma nie potrwa jednak długo, a przerwie ją żywiołowa muzyka patrona Festiwalu – Wolfganga Amadeusza Mozarta. Poza uwerturami Mistrza i utworami mniej znanymi szerokiemu odbiorcy, usłyszymy również takie operowe przeboje jak słynna koloraturowa aria Konstancji ,,Martern aller Arten’’ z opery Uprowadzenie z Seraju. Nie zabraknie również pierwiastka polskiego – Arii z Trzech utworów w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego, w rok po śmierci kompozytora.

Atrakcyjności i unikatowości wydarzeniu doda fakt, że wszystkie dzieła będą wykonywane przez Orkiestrę Musicae Antiquae Collegium Varsoviense na instrumentach historycznych, a zatem zabrzmią dokładnie tak, jak słyszał je Wolfgang Amadeusz oraz cały poczet kompozytorów wymienionych w programie. Tym bardziej niezwykłe i godne atencji stają się dwie ostatnie pozycje koncertu – wspomniana Aria K. Pendereckiego, oraz wisienka na torcie przeżyć estetycznych – popisowa, koloraturowa aria Kunegundy z opery Kandyd L. Bernsteina „Glitter and be gay”, którą usłyszymy prawdopodobnie po raz pierwszy w historii z towarzyszeniem instrumentów dawnych. Złożoność fakturalna i orkiestracyjna tej niezwykle wymagającej arii, czyni ją idealną klamrą zamykającą Galę Finałową, ale również całą dwumiesięczną wędrówkę przez meandry geniuszu Mistrza z Salzburga.


PROGRAM:

Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Uwertura do opery Alcina HWV 34

Leonardo Vinci (1690-1730)
Aria Cezara ,,Se in campo armato“ z opery Catone in Utica

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Aria Tito Manlio „Sonno, se pur sei Sonno“ z opery Tito Manlio

Georg Friedrich Händel
I Hymn Koronacyjny “Zadok the priest” HWV 258

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Uwertura do opery Wesele Figara

Carl Ditters von Dittersdorf (1739-1799)
Aria Zary „E Follia d`un alma stolta‘‘ z oratorium Hiob

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Scena Elektry z chórem „Placido e il mar” z opery Idomeneo KV 366

Wolfgang Amadeus Mozart
Uwertura do opery Uprowadzenie z seraju KV 384

Wolfgang Amadeus Mozart
Aria Konstancji „Martern aller Arten‘’ z opery Uprowadzenie z seraju KV 384

***

Zbigniew Preisner
Van den Budenmayer – Koncert e-moll z filmu ,,Podwójne życie Weroniki’’

Krzysztof Penderecki (1933-2020)
Trzy utwory w dawnym stylu: I Aria

Georg Friedrich Händel
Aria Kleopatry „Piangeró, la sorte mia“ z opery Juliusz Cezar HWV 17

Wolfgang Amadeus Mozart
Chór “Nettuno s’onori” z opery Idomeneo KV 366

Wolfgang Amadeus Mozart
Chór “Oh, voto tremendo” z opery Idomeneo KV 366

Leonard Bernstein (1918-1990)
Aria Kunegundy ,,Glitter and be gay’’ z opery Kandyd

Szczegóły
Data: 4 lipca
Czas: 19:00 - 21:00
Cena: 50PLN – 200PLN
Miejsce
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie
Adres: ul. Karasia 2
Warszawa,

+ Google Map
Organizator
Warszawska Opera Kameralna