Basen Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej
Gian Carlo Menotti
Telefon • Medium
prezentowane na licencji G. Schirmer Inc. i Associated Music Publishers, właścicieli praw autorskich
Libretto | Gian Carlo Menotti
Przekład | Michał Wojnarowski
Kierownictwo muzyczne/dyrygent: Kuba Wnuk
Reżyseria: Jakub Przebindowski
Scenografia: Witold Stefaniak
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Wizualizacja multimedialna: Hektor Werios
LUCY/PANI GOBINEAU: Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska
BEN/PAN GOBINEAU: Damian Wilma
BABA: Roksana Wardenga
MONICA: Natalia Rubiś
TOBY: Dominik Mironiuk
PANI NOLAN: Monika Łopuszyńska
ORKIESTRA:
flet: Ada Orlikowska
obój: Mateusz Żurawski
klarnet: Jerzy Matysiak
fagot: Małgorzata Wygoda
róg: Konrad Gołda
trąbka: Mikhail Bachyla
skrzypce: Katarzyna Gluza
skrzypce: Jacek Wachnik
altówka: Magdalena Gonos
wiolonczela: Karol Wachnik
kontrabas: Jakub Kaczmarczyk
perkusja: Robin Błaszkiewicz
fortepian: Natalia Gaponenko
fortepian: Marta Kostrych
Telefon
opera buffa
Opera Gian Carlo Menottiego ,,Telefon’’ stanowi znakomity pretekst do przyjrzenia się zjawiskom dotyczącym komunikacji międzyludzkiej we współczesnym świecie. Postęp technologiczny sprawia, iż nowe i wyjątkowe możliwości, którymi dziś dysponujemy (Internet, telefon komórkowy, media społecznościowe), wywiera silny wpływ na nasze relacje, redefiniując sposób komunikacji i tworząc nowe kody kulturowe. Technologia zastępuje wiele dotychczasowych form społecznych. Jesteśmy świadkami przemian wywołanych przez współczesne narzędzia komunikacyjne, powszechnie dostępne i wykorzystywane prawie przez wszystkie grupy wiekowe, które z jednej strony ułatwiają codzienne życie, z drugiej uczą asertywności i braku empatii.
Inscenizacja opery ,,Telefon’’ na scenie Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej będzie próbą opowiedzenia o tych nowych zjawiskach. Przedstawienie w gatunku buffo stanie się spektaklem z pogranicza performance, wykorzystującym współczesne środki inscenizacyjne, takie jak: projekcje video-art., efekty dźwiękowe imitujące przekaz telefonu komórkowego i możliwości rejestracji dźwięku przez telefon komórkowy, interakcja z publicznością.
To spektakl skierowany do szerokiego kręgu odbiorców, ze szczególnym naciskiem na ludzi młodych, ale także osób mających styczność z telefonem komórkowym – czyli wszystkich. W zabawny sposób, acz nie pozbawiony refleksji, chcemy zastanowić się nad tym na ile technologiczna rewolucja, tworzona z myślą o swobodzie i niezależności człowieka, staje się narzędziem uzależnienia i całkowitego lub częściowego zniewolenia współczesnych obywateli.
Aktualności tego przedstawienia doda scenografia i kostiumy odnoszące się do miejskiego stylu życia, miejskich murali, sztuki street-art., pop-art. A,D, 2023 ale też świata, w którym realność miesza się z fantastyką posiłkując się dowcipem, cytatami z ikonicznych stylów filmowych, komiksu. Historia mężczyzny, który chce poprosić o rękę swoją ukochaną w tym kontekście traci swój trywialny charakter stając się doskonałą opowieścią o zależnościach maszyny nad człowiekiem.
Medium
opera w II aktach
Poruszająca opera kameralna, której temat, jak i treść znakomicie wpisuje się w nurt kina noir. Inscenizacja opery ,,Medium’’ zostanie oparta o wszystkie elementy, którymi posługiwało się kino tego kierunku w latach 40. i 50. XX w. Mocne kontrasty światła i cienia, zmysłowe, pełne elegancji kostiumy, seanse spirytystyczne, nocne zdjęcia w estetyce to wszystko podbija atmosferę niczym z filmów Alfreda Hitchcocka, prowokując do pytań o odwieczną potrzebę człowieka, jakim jest szukanie kontaktu ze światem nierealnym, szukanie drogowskazów w magii, tarocie, znakach nadprzyrodzonych i granicach tych poszukiwań. Oszustwa, pogubienie, wiara w niemożliwe a nieistniejące – to główne tropy inscenizacyjne w operze ,,Medium’’ realizowanej na scenie Basenu Artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej. Nie igra się z miłością i nie wolno także igrać z krainą zaświatów.