FRIEDRICH HAIDER

FRIEDRICH HAIDER

Kierownik muzyczny zespołu instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Już dzisiaj można śmiało stwierdzić, że na początku sezonu artystycznego 2017/2018 poznaliśmy jedno z najbardziej sensacyjnych wydarzeń. Kierownikiem muzycznym najbardziej utytułowanego zespołu instrumentów dawnych w Polsce, świetnie rozpoznawanego w całej Europie – Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, został artysta od lat wpisany do elity muzycznej naszych czasów Maestro Friedrich Haider.

Dotychczasowe wspólne dokonania tego zespołu pod dyrekcją Maestra, znakomite recenzje krytyków i entuzjazm melomanów potwierdzają, że na czele MACV staje fachowiec gwarantujący artystyczne uniesienia i dalszy rozwój tego zespołu. Niech jako motto i zwiastun dalszej owocnej współpracy posłużą słowa samego Stefana Sutkowskiego, który poprowadzone przez Friedricha Haidera w Warszawskiej Operze Kameralnej wystawienie „Cosi fan tutte” skwitował słowami: To Mozart i opera, o jaką zawsze mi chodziło.

 

Friedrich Haider, austriacki dyrygent o bawarskich i włoskich korzeniach,  jedna z najbardziej znanych osobowości muzycznych Europy. Mając  29 lat został mianowany jednym z najmłodszych dyrektorów w historii europejskich instytucji muzycznych – został szefem muzycznym Opera National du Rhin w Strasburgu. W sezonie artystycznym 2017/2018, Friedrich Haider pełni funkcję Pierwszego Dyrygent w Theater und Philharmonie Essen.

To za jego sprawą w latach 2004 – 2011, Oviedo Filharmonia stała się jedną z czołowych orkiestr Hiszpanii, a jej kunszt poznali melomani od Paryża po Tokio. Ukoronowaniem tej współpracy stała się prestiżowa nagroda “Preis der Deutschen Schallplattenkritik” [Nagroda Krytyków Niemieckich] za nagranie koncertu skrzypcowego  Ermanno Wolf-Ferrariego. To właśnie Haider począwszy od 2003 roku, poświęcił wiele uwagi i artystycznych działań wokół twórczości tego posiadającego niemiecko-włoskie korzenie kompozytora. Doprowadził do rejestracji wszystkich jego dzieł orkiestrowych oraz oper: „Il segreto di Susanna” i „I gioielli della Madonna”. Nagranie tej ostatniej przyniosło mu nominację do nagrody “Schallplatten Kritik 2016”.

Dorobek Friedricha Haidera obejmuje ponad 60 pozycji operowych, a kamieniami milowymi były realizacje z tak renomowanymi zespołami jak: Bawarska Opera Państwowa w Monachium („Roberto Devereux” Donizettiego, „Faust” Gounoda, „Die Entführung aus dem Serail” Mozarta, „Die Fledermaus” Straussa, „Rigoletto” Verdiego), Opera Państwowa w Berlinie, De Nederlandse Opera w Amsterdamie, Gran Teatro Liceu w Barcelonie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku („Rigoletto” Verdiego), Semperoper w Dreźnie, Teatro La Fenice w Wenecji, Opera Państwowa w Wiedniu.

Równie imponująco wygląda jego dorobek koncertowy, obejmujący współpracę z tak znakomitymi zespołami jak: Camerata Salzburg, Orkiestra Kameralna w Mediolanie, Czech Philharmonic, Dallas Symphony Orchestra, Göteborgs Symfoniker, London Symphony, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Slovak Philharmonic, Tokyo Philharmonic.

Od 2012 do  2016 roku, Friedrich Haider pełnił funkcję Głównego Dyrygenta i Dyrektora Opery w Słowackim Teatrze Narodowym w Bratysławie. Za znakomite wykonania otrzymał liczne nagrody w tym m.in. za nową produkcje „Lohengrina” Ryszarda Wagnera (2013) i „La clemenza di Tito” Wolfganga Amadeusza Mozarta (2014).

Znakiem rozpoznawczym interpretacji Friedricha Haidera jest lekkość, skupienie na niuansach oraz dogłębna analiza kontekstu i epoki.

 

Skip to content