9 czerwca o godz. 19.00 w Teatrze Polskim odbędzie się Wielka Gala Otwarcia 29. Festiwalu Mozartowskiego.
Rozpoczęcie Festiwalu odbędzie się z niezwykle mocnym akcentem operowym choć w formie koncertu galowego. Stefan Plewniak przygotował program, którym poprowadzi słuchaczy w świat mozartowskich oper. Poszczególne dzieła sceniczne prezentowane będą w formie wyboru arii, ansambli i chórów. Dobrane kompozycje stanowią często najciekawsze muzycznie, a czasem najbardziej znane elementy danej opery. Stefan Plewniak chce pokazać świat opery mozartowskiej od jej strony dramaturgicznej, pragnie wciągnąć odbiorcę w muzyczny świat Don Giovanniego, Wesela Figara, Uprowadzenia z Seraju, Idomeneusza i Czarodziejskiego fletu. Wszystko to z udziałem wybitnych solistów, znakomitego zespołu wokalnego Warszawskiej Opery Kameralnej oraz orkiestry MACV.
Słuchacze będą mogli rozpoznać znane arie, genialne mozartowskie ansamble, piękno melodyki, żywość rytmów oraz specyficznie stonowaną mozartowską lirykę. Wszystkie te walory obok mistrzostwa interpretacji wokalno-instrumentalnej będą jednym z ważnych elementów koncertu galowego. Kolejnym punktem odniesienia jest dramat operowy: akcja i sceniczne “dzianie się” dzieła operowego. Stąd w programie koncertu znalazły się całe sceny zaczerpnięte z oper, np.: pokazujące bardzo barokowe jeszcze pojawienie się potwora morskiego (Ideomeneo Finał II Aktu); dynamiczny, ujęty w typowym dla Mozarta układzie “łańcuchowym” finał z IV Aktu Wesela Figara, scena pojedynku z Komnadorem z I Aktu Don Giovanniego czy emocjonujący ale i zabawny finał z I Aktu Czarodziejskiego fletu.
Te “wielkie”, dramaturgicznie niezwykle spójne elementy oper Mozarta uzupełnione zostały w programie gali o arie i ansamble o zróżnicowanych typach emocji. Melomani będą mogli zatem posłuchać nieśmiertelnych melodii w rodzaju “Non piu andrai” z Wesela Figara, znanych arii Papagena, Hrabiny czy duetu “Laci darem la mano”. W kontraście do tego pozytywnego świata plasują się demoniczne arie zemsty: Donna Anna (“Or sai chi l’onore”), Elektra (“D’ Oreste, d’Ajace”) czy przebój wszechczasów Królowej Nocy (“Der Hölle Rache”). Odbiorca może zatem wsłuchać się w mozartowskie typy charakterów operowych, poznać ich emocje, ich wzajemne relacje. Całość programu uzupełniają błyskotliwe i dynamiczne uwertury z oper, zawsze chętnie słuchane i pokazujące mozartowskie mistrzostwo operowania orkiestrą.
Gala rozpoczynająca Festiwal Mozartowski jest wydarzeniem wyjątkowym ze względu na skalę przedsięwzięcia, wartości wykonawcze oraz znakomitą ofertę programową. Odbiorcy, którzy z różnych przyczyn nie mogliby wziąć udziału w spektaklach mogą otrzymać niejako “cztery opery w pigułce”. Pomysł wyjątkowy i nader atrakcyjny dla współczesnego operomana, dający jednocześnie wykonawcom wielkie możliwości pokazania całej gamy wykonawczych niuansów wynikającej z genialnej konstrukcji muzyki Mozarta.
Źródło: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/275306.html